Crisi sanitària
Les xarxes socials eliminen les opinions de Bolsonaro que minimitzen el coronavirus
El president brasiler no només s'enfronta als governadors que han declarat la quarantena sinó al seu propi ministre de Salut
Sectors militars que cogovernen amb el capità retirat comencen a sentir incomoditat amb les seves declaracions

bolsonaro-enojo
El president del Brasil, Jair Bolsonaro, creu que «alguns governadors» estatals «inflen» les morts per Covid-19, que de moment ascendeixen a 159, per justificar les quarantenes. La subestimació de la pandèmia no només li val al capità retirat enfrontaments dins i fora del Govern d’ultradreta. Twitter, Facebook i Instagram van decidir eliminar una publicació de Bolsonaro de la xarxa social per considerar que aquesta «informació errònia» pot «causar un mal real a les persones».
Les imatges del president en què contradiu les crides a la població a protegir-se que va fer el seu propi ministre de Salut, Luiz Henrique Mandetta, han sigut considerades per les plataformes com «violatòries» dels «estàndards de la comunitat».
No obstant, el capità retirat es mostra decidit a deslliurar una guerra amb les autoritats regionals que, amb São Paulo i Rio de Janeiro al capdavant, van decidir redoblar les restriccions per frenar la corba dels contagis, que està per arribar als 5.000 casos.
«Com un home»
«Òbviament has d’evitar que (el virus) s’instal·li en tu, però no es pot viure en clima de pànic, en clima de terror. No sortir de casa, passar alcohol en gel fins i tot per fer un petonet a la dona», va dir, queixant-se. El virus, va reiterar, s’enfronta amb virilitat, «com un maleït home, no com un nen».
Bolsonaro no dubta a recórrer a les ‘fake news’ per defensar la seva actitud. Aquest dilluns va recolzar una informació segons la qual la mort d’un reparador de llantes havia sigut registrada com a víctima del Covid-19. Però, a més, el mandatari ha decidit reduir ostensiblement el protagonisme del seu ministre de Salut. El ministre de la Casa Civil, Walter Braga Netto, va assegurar que el president no pensa ara per ara llançar-lo del Govern per contradir de manera sistemàtica les orientacions del Poder Executiu.
Els pronunciaments en la Justícia
El president del Tribunal Federal Suprem (STF), José Dias Toffoli, va defensar també l’aïllament social per contenir la proliferació del coronavirus. Toffoli va cridar a complir les directrius «dràstiques» de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Per al columnista d’‘O Globo’, Rodrigo de Souza, el combat contra la pandèmia obliga a la principal autoritat judicial a aprofundir la seva distància de Bolsonaro.Dies enrere, un jutge va anul·lar un decret de Bolsonaro que considerava «essencials» els serveis religiosos, una mesura que havia adoptat a comanda de les esglésies evangelistes que formen part de la seva coalició de Govern.
La incomoditat castrense
Bolsonaro cogoverna amb les Forces Armades. Alguns uniformats són ministres o tenen càrrecs d’alta responsabilitat a l’Estat. Però dins de les institucions ja es detecta un malestar amb les opinions del capità retirat. D’acord amb el diari ‘O Globo’, un símptoma evident d’aquesta molèstia acaba de reflectir-se en els clubs per al personal militar, vinculats a casernes de Rio de Janeiro, que han decidit plegar-se a la quarantena que regirà en aquest estat fins al 15 d’abril. El mateix ha fet el Cluv Naval.
Notícies relacionadesLes Forces Armades han començat a produir en caràcter d’emergència alcohol en gel i cloroquina perquè puguin arribar a la població. D’acord amb el dirigent socialdemòcrata Ciro Gomes els uniformats viuen aquests dies «una profunda contradicció». Al seu criteri, els professionals en servei actiu «comencen a sentir-se incòmodes amb la contaminació de la imatge de les Forces Armades i la «irracionalitat de Bolsonaro».
Gomes, que va quedar en tercer lloc en les presidencials del 2018 que van portar la ultradreta al poder, ha proposat en una entrevista amb la revista ‘Carta Capital’ una «rebel·lió» contra Bolsonaro de la població, els governadors estaduals i els alcaldes de les grans ciutats, en cas que s’obstini en les seves actituds. El president, va reconèixer, encara té el suport d’un 25% dels brasilers. Per tant, la relació de forces no permet «treure’l» de la presidència a través d’un judici polític al Congrés.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Al tancament del mercat La CNMC es disposa a aprovar l'opa sobre el Sabadell amb compromisos assumibles per al BBVA
- OBRES A L'ESTADI La gespa del nou Camp Nou, a punt
- Comissió d'investigació El Govern central enviarà el CNI a les elèctriques a partir d'aquesta nit per recaptar dades per l'apagada
- Segons l'Idescat Sant Just Desvern torna a ser el municipi amb més renda per càpita, per davant de Matadepera i Tiana
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels