crisi al regne unit

Johnson planteja aquest dimecres a la UE un ultimàtum sobre el 'brexit'

La proposta contempla «dues fronteres durant quatre anys», segons filtra 'The Telegraph'

El pla brindaria a Irlanda del Nord una relació especial amb Europa fins al 2025

zentauroepp50170933 01 october 2019  england  manchester  british prime minister191001180220

zentauroepp50170933 01 october 2019 england manchester british prime minister191001180220 / Peter Byrne

3
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

El primer ministre britànic, Boris Johnson, farà una «oferta final» a la Unió Europea aquest dimecres per a la conclusió d’un nou acord del brexit «just i raonable», segons un comunicat del Govern. «Si Brussel·les no entaula un diàleg sobre aquesta oferta, llavors aquest govern deixarà de negociar fins que sortim de la UE», exposa el text, que destaca que el mandatari revelarà les seves propostes formals en el seu discurs de clausura en el Congrés conservador a Manchester, nord-oest d’Anglaterra.

Una proposta que contempla la idea de «dues fronteres durant quatre anys», de manera que es garantiria per a Irlanda del Nord una relació especial amb Europa fins al 2025, segons revela The Telegraph. El rotatiu afirma que el pla, del qual ja es va informar a les principals capitals de la UE aquest dimarts, inclou l’acceptació per part de Londres de la necessitat d’una frontera reguladora entre el Regne Unit i Irlanda del Nord al mar d’Irlanda durant quatre anys, així com controls duaners entre l’Ulster i la República d’Irlanda.

La idea de Johnson tindrà la més que previsible oposició dels líders de la UE, «a qui se’ls demanarà que atorguin al Regne Unit àmplies exempcions de les normes duaneres de la UE per facilitar una frontera duanera del nord d’Irlanda», segons el diari.

Controls

Abans que es conegués aquesta filtració, Johnson havia reconegut que la marxa de la Unió Europea pot obligar a instal·lar controls duaners a Irlanda. «Un país sobirà i unit ha de tenir un territori duaner únic», va declarar a la BBC. El Govern britànic presentarà oficialment a Brussel·les la seva alternativa a la salvaguarda, que contenia l’acord de l’ex primera ministra Theresa May. És possible que Johnson avanci el contingut aquest dimecres, en el discurs de clausura a Manchester, i el presenti dijous al Parlament.

L’esborrany del document va ser filtrat per un periodista de la radiotelevisió irlandesa. El pla contempla un programa per rebaixar els controls duaners als grans exportadors, si bé els petits haurien de passar alguna mena de punt de control, tant al nord com al sud de l’illa, cosa que ni Dublín ni la Unió Europea accepten.

Acte de sabotatge

La filtració va ser «un sabotatge», segons el diputat del Partit Democràtic Unionista, Jeffrey Donaldson. «Qualsevol que estigui al darrere no està treballant per aconseguir un acord. Va ser un acte de sabotatge per mirar de fer les coses més difícils en les negociacions», ha afirmat a Manchester, on se celebra el congrés del Partit Conservador.

Johnson ha indicat que el pla filtrat és antic i està «desfasat». El Daily Telegrah parla de la creació d’una «zona econòmica comuna» per a tot Irlanda, que inclouria aliments i productes agrícoles i ramaders. Els productes industrials es regirien per les regles de la UE vigents. 

Pèrdues milionàries

Notícies relacionades

A Manchester tot han sigut discursos en favor d’un brexit a qualsevol preu. Però la realitat s’imposa als atenuants de Boris Johnson i dels seus ministres, que intenten minimitzar l’impacte d’aquesta ruptura. En un acte al marge de l’agenda oficial de la conferència dels ‘tories’, el director executiu del port de Dover, Doug Bannister, ha advertit aquest dimarts que el comerç al port pot perdre 1.000 milions de lliures a la setmana (1.119 milions d’euros), si el Regne Unit marxa sense cap pacte.

«És així de crític. Si no hi ha un acord per al ‘brexit’, les coses no aniran bé, tot i que la gent està fent tot el que pot per assegurar-se que la Gran Bretanya continua comerciant». El mateix Secretari d’Estat per al Transport, George Freeman, estima que el trànsit de la major part de les mercaderies des del continent es reduirà a la meitat i el comerç al port caurà entre un 40% i un 60% en els primers tres mesos.