TENSIÓ A JOHANNESBURG
Set morts per l'onada de violència xenòfoba a Sud-àfrica
Creix la preocupació pels comerciants d'origen estranger els negocis dels quals són el blanc principal dels atacs
Johannesburg ha tancat temporalment la seva ambaixada a Nigèria després d'amenaces rebudes en represàlia als atacs que van generar temor entre els funcionaris

zentauroepp49691233 topshot plainclothes members of the south african police s190905123042 /
El nombre de morts per la violència xenòfoba que ha sacsejat Johannesburg en els últims dies ha augmentat a setpersones, ha informat la Policia de Sud-àfrica. Dos cossos carbonitzats van ser trobats a botigues del barri d’Alexandra incendiades per saquejadors.
«Puc confirmar que es van trobar dos cossos entre la runa per una persona que buscava ferralla», ha explicat el capità de la Policia provincial Kay Makhubele a la cadena local News24.
Els saquejos i disturbis van ser especialment greus entre diumenge i dilluns, jornades que van deixar gairebé 300 detinguts en diferents zones de Johannesburg i el cinturó metropolità fins a la veïnaPretòria, segons van informar les forces de seguretat en un comunicat.
Els comerciants estrangers en perill
La situació continua encara tensa, amb preocupació per la seguretat dels comerciantsd’origen estranger els negocis dels quals són el blanc principal dels atacs. Els atacs xenòfobs van desencadenar una pluja de crítiques contra Sud-àfrica per part de governs i personalitats del continent i fins i tot van motivar l’anul·lació d’un partit amistós de futbol contra Zàmbia.
Nigèria, Etiòpia, Zimbàbue, la mateixa Zàmbia i la Unió Africana són alguns dels actors que van expressar missatges de condemna per la violència a Sud-àfrica i van instar els ciutadans immigrants a extremar la precaució.
«Part de la nostra gent està prenent la llei pel seu compte. Emprendre accions contra gent d’altres països no està justificat i mai es permetrà al nostre bonic país. Sud-àfrica és una llar per a tothom», ha manifestat el president del país, Cyril Ramaphosa, abans d’inaugurar el Fòrum Econòmic Mundial per a l’Àfrica.
Sud-àfrica tanca la seva ambaixada a Nigèria
Sud-àfrica ha tancat temporalment la seva ambaixada a Nigèria després que les amenaces rebudes en represàlia per la violència xenòfoba mortal a Sud-àfrica van generar temors per la seguretat del personal, ha explicat el Ministeri d’Afers Estrangers de Sud-àfrica.
«Després de rebre informació i amenaces dels nigerians, hem decidit tancar l’Ambaixada de Sud-àfrica a Abuja i el consolat a Lagos», ha informat la portaveu del Ministeri d’Exteriors, Lunga Ngqengelele.

Un automobilista durant una manifestació i atacs contra les botigues de Sud-àfrica a Abuja /
«Hi ha unaafrofòbiaque sentim que existeix, hi ha ressentiment i hem d’abordar això», ha assenyalat Nalendi Pandor, Ministra d’Exteriors, al marge d’una conferència econòmica continental a Ciutat del Cap. Segons Pandor, Sud-àfrica estava en contacte constant amb les autoritats nigerianes per provar de restaurar la calma, ha afegit que no hi havia cap disposició en la llei local per a la compensació pels danys causats en els atacs.
Violència xenòfoba freqüent
Aquesta classe de fenòmens violents amb caires xenòfobs es repeteixen sovint a Sud-àfrica, especialment en zones de Johannesburg i del seu cinturó metropolità amb població de baixos recursos. Malgrat el pobre acompliment de l’economia sud-africana en els últims anys i l’alt atur (29%), Johannesburg és un gran focus d’atracció d’immigrants de la regió que busquen un futur millor al cor financer de la nació més desenvolupada de l’Àfrica.
Notícies relacionadesEls greus problemes socials, no obstant, provoquen tensions subjacents que esclaten periòdicament i posen en el blanc les comunitats d’immigrants. Aquestes són sovint responsabilitzades per l’alta criminalitat i altres problemes, la qual cosa en entorns d’atur i pobresa desemboca freqüentment en actes de violència.
En aquesta ocasió, els primers conats de violència es van donar diumenge, després que tres persones morissin en un incendi d’un edifici ocupat.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Pogacar triomfa en el Dauphiné davant Vingegaard
- Russell s’imposa en el caos de McLaren al Canadà
- La lliçó del compromès Leo Messi
- Un PSG insaciable esclafa l’Atlètic