Anar al contingut

EL DILEMA DEL REGNE UNIT

Un mes d'assaig general al port de Calais per adaptar-se al 'brexit'

França experimenta un sistema per evitar cues a la frontera quan el Regne Unit surti de la UE

Eva Cantón

Un mes d'assaig general al port de Calais per adaptar-se al 'brexit'

PHILIPPE HUGUEN

Amb acord o sense ell, la sortida del Regne Unit de la Unió Europea tindrà nombroses conseqüències en la gestió del flux de persones i mercaderies a la frontera francobritànica i el Govern francès accelera els preparatius per fer front a tots els escenaris.

Durant els pròxims 30 dies, al port de Calais –un dels punts neuràlgics del trànsit entre l’illa i l’Europa continental– les empreses faran una espècie d’"assaig general" per comprovar que tot funciona arribat el moment, segons ha anunciat el ministre francès de Comptes Públics, Gérald Darmanin, a l’emissora RTL.

Darmanin ha viatjat aquest divendres a Calais, dos mesos abans de la data en què Londres abandonarà el club comunitari, per inaugurar un nou sistema de circulació al costat de Michael Gove, el ministre britànic encarregat dels preparatius en cas d’un ‘no acord’.

"Durant un mes farem com si hi hagués un 'brexit'. En una gran part de les empreses posarem en marxa una espècie d’assaig general, per estar completament preparats a finals d’octubre", ha dit Darmanin.

El Govern ha contractat 700 agents de duana i ha instal·lat una "frontera intel·ligent" que, segons el ministre, permetrà, per exemple, que una pime de Grenoble que exporta els seus productes al Regne Unit declari la seva mercaderia i totes les seves dades via internet.

"Hi haurà codis de barres i lectures de plaques de matrícula perquè a la frontera –tret que hi hagi controls perquè se sospiti que es tracta de contraban o de falsificacions– la mercaderia vagi directament al Regne Unit", ha explicat. L’objectiu és evitar les cues quilomètriques de camions que es preveuen a Calais al restablir-se els controls fronterers.

Cinc milions de camions a l’any

Pel túnel del canal de la Mànega i el port de Calais –situat a 82 quilòmetres de Dover– passa el 60% del trànsit de persones i mercaderies entre el Regne Unit i la Unió Europea i el 80% dels productes estan sotmesos a un control fitosanitari. Tot això representa, segons dades de l’Executiu francès, una circulació de 5 milions de camions i un milió de passatgers a l’any.

El Govern ha habilitat una pàgina web específica –brexit.gouv.fr– per informar de les conseqüències del ‘brexit’ als diferents sectors d’activitat i el ministre de Comptes Públics confia que la majoria de les 100.000 companyies franceses que treballen amb el Regne Unit ho tinguin tot a punt el 31 d’octubre.

Cyril Hammer, director de logística de Sneci, una firma del sector de l’automòbil, explica que han treballat amb els seus clients per tenir productes en estoc i garantir el subministrament en cas d’embussos a la duana. "Estem preparats en cas d’un ‘brexit’ dur per ser operatius", assegura.

El Regne Unit, com Sud-àfrica

El ministre francès ha insistit que les empreses franceses podran continuar fent negocis a l’altre costat del canal però que ara hauran de respectar les regles de l'Organització Mundial del Comerç (OMC). Per il·lustrar les seves paraules, Darmanin va fer servir una comparació curiosa.

"És com si tinguéssim relacions amb Sud-àfrica a la porta de casa. Comerciem amb Sud-àfrica, tot i que hi ha més traves administratives que quan és amb Bèlgica o amb Espanya", va afegir.

A més de Calais, la resta de ports de la regió francesa de La Manche també es preparen amb noves infraestructures i més personal per agilitar els controls. Les obres de construcció de pàrquings i espais habilitats per al control fronterer es van acabar el 29 de març.