PETICIÓ DE LA FISCALIA
Suècia no emetrà ordre de detenció contra Assange per violació
El jutjat que porta el cas no veu necessari ordenar el seu arrest, perquè és possible interrogar-lo amb una ordre europea d'investigació, tot i que destaca que continua sent sospitós

FILE PHOTO WikiLeaks founder Julian Assange is seen in a police van after was arrested by British police outside the Ecuadorian embassy in London Britain April 11 2019 REUTERS Henry Nicholls File Photo /
La justícia sueca ha rebutjat aquest dilluns la petició de la Fiscalia d’emetre una ordre de detenció en absència contra el fundador del portal Wikileaks, Julian Assange, en relació amb la investigació preliminar per violació iniciada el 2010.
El jutjat d’Uppsala ha considerat que no seria proporcionat ordenar el seu arrest, perquè és possible interrogar-lo amb una ordre europea d’investigació en matèria penal, tot i que ha ressaltat que el periodista australià continua sent sospitós en el cas, que va ser tancat fa dos anys i reobert després del canvi en la seva situació personal.
Arrest a l’abril
Assange continua en una presó de seguretat britànica després del seu arrest a l’abril per la força a l’ambaixada de l’Equador a Londres, al retirar-li Quito l’asil diplomàtic concedit el 2012, i a l’espera que el Regne Unit decideixi sobre la seva extradició als Estats Units per la informació confidencial revelada per Wikileaks.
"Respecte completament la decisió del tribunal, havia de prendre una posició sobre un assumpte complicat que jo considerava que havia de ser examinat per la justícia", ha assenyalat en un comunicat la fiscal superior adjunta, Eva-Marie Persson, que va decidir reobrir el cas el mes passat a petició de la denunciant.
Ordre europea
Persson ha ressaltat que el procés continua a Suècia i que emetrà una ordre europea d’investigació per poder interrogar Assange. "Encara no ha sigut fixada cap data. Revisarem de manera constant l’estat de la investigació", ha afirmat.
L’advocat a Suècia d’Assange, Per E. Samuelson, ha qualificat la decisió de "gran victòria" en declaracions al canal públic SVT.
El dictamen ha sigut emès hores després d’una vista celebrada parcialment a porta tancada i que Samuelson havia intentat ajornar la setmana passada pels problemes físics d’Assange.
En la unitat hospitalària
El periodista, que ha sigut traslladat a la unitat hospitalària de la presó britànica de Belmarsh, ja no va poder comparèixer el dia 30 per videoconferència davant la Cort de Magistrats de Westminster per la petició d’extradició de les autoritats nord-americanes.
Assange va ser condemnat recentment per un tribunal britànic a 50 setmanes de presó per violar les condicions de llibertat condicional el 2012.
Notícies relacionadesEl procés a Suècia es va reactivar perquè una de les denunciants va demanar la reobertura del cas després de la detenció a Londres d’Assange, a qui Quito va retirar l’asil per haver conculcat suposadament "convencions internacionals i el protocol de convivència".
La fiscal va justificar la decisió pel canvi en la situació legal del periodista i perquè els tribunals suecs han conclòs en diverses ocasions que les sospites contra ell són versemblants.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Alejandro Valverde: "Pogacar és el candidat a la victòria, però no ho tindrà fàcil amb Vingegaard"
- Despullar un sant
- ¿Violència gratuïta o esport noble?
- Scariolo anuncia que deixa la selecció després de l’Eurobasket i posarà rumb al Reial Madrid