24 febr 2020

Anar al contingut

SEGURETAT EN EL TRANSPORT AERI

Els problemes dels Boeing 737 Max alteren els viatges d'estiu

American Airlines estén fins a l'agost les cancel·lacions de vols en els models amb fallades de seguretat

El calendari de retorn dels avions es pot retardar encara més a Europa segons els analistes

Idoya Noain

Els problemes dels Boeing 737 Max alteren els viatges d'estiu

Shannon Stapleton

La sèrie d’efectes dels problemes de seguretat dels avions 737 Max de Boeing involucrats en dos sinistres fatals l’últim any que han deixat 346 víctimes mortals continua creixent i se sentirà amb força aquest estiu. American Airlines ha sigut l’última aerolínia en anunciar, aquest diumenge, que allarga per tercera vegada la cancel·lació de vols amb aquests models d’avió, ara fins almenys el 19 d’agost. Altres aerolínies ja han anunciat també que no reprendran l’ús dels 737 Max fins aquell mes i hi ha analistes que estimen que fora dels Estats Units, incloent-hi Europa, les cancel·lacions es poden allargar encara més.

Les catàstrofes de Lion Air a Indonèsia l’octubre de l’any passat i d’Ethiopian Airlines aquest abril van posar en evidència problemes comuns en el software dels Boeing 737 Max, així com fallades en la regulació i la supervisió de la seguretat aèria. Tot i que la companyia nord-americana ha promès que aviat tindrà a punt la correcció d’aquest software i d’altres problemes addicionals descoberts després dels dos sinistres i considera que podrà completar també l’entrenament necessari dels pilots, no ha marcat una data exacta per completar el procés. Aquest, a més, requerirà l’aprovació de reguladors globals i, segons explicava aquesta setmana ‘The Wall Street Journal’, els 737 Max potser no tornin a ser utilitzats en vols comercials fins al setembre.

Amb la flota global d’aquest model d’aeronaus a terra les aerolínies estan recorrent a l’ús d’avions més antics i menys eficients en termes d’ús de combustible i, també, a la cancel·lació de vols. I tot i que percentualment les xifres no són extremadament significatives, es disparen els maldecaps per als passatgers de cara a la temporada d’estiu.

Cancel·lacions de vol

En el cas d’American Airlines, per exemple, es cancel·len 115 vols al dia, que representen un 1,5% del seu total i la companyia ha explicat que prefereix ajornar la data de possible retorn per no haver de veure’s obligada més endavant a cancel·lar vols programats. Southwest, la companyia nord-americana que té la flota més gran de 737 Max i que aquesta setmana va fixar el 5 d’agost com a possible data per tornar a utilitzar-los, també ha cancel·lat uns 160 vols diaris, el que afecta al 4% dels seus passatgers, a qui ara els ofereix la possibilitat de reservar un nou bitllet sense canviar-los la tarifa.

Els pilots, mentrestant, aplaudeixen la cautela. El capità Dennis Tajer, portaveu del sindicat de professionals que treballen per American Airlines, ha assegurat, per exemple, que a les negociacions amb l’aerolínia se’ls ha garantit que no s’accelerarà el retorn dels 737 Max per motius econòmics. “Els nostres rellotges estan aturats i els calendaris al calaix. El rellotge no ens interessa. Ens interessa que les coses es facin bé”, ha dit Tajer.