Anar al contingut

CONTROVÈRSIA RELIGIOSA

El hijab esportiu no es comercialitzarà a França després d'una forta polèmica

Decathlon es desdiu i retira el propducte després de les amenaces i l'allau de crítiques que ha rebut

El Periódico / Efe

El hijab esportiu no es comercialitzarà a França després d'una forta polèmica

El polèmic hijab (vel islàmicesportiu, que la cadena de distribució Decathlon pretenia comercialitzar a França, no sortirà finalment a la venda en aquest país, després de les amenaces de boicot rebudes i l’allau de crítiques a les seves botigues i xarxes socials.

Tot s’ha desencandenat en qüestió d’hores: la companyia va anunciar aquest dimarts que oferiria aquest hijab a  França, una producte que ja ofereix des de fa unes setmanes al Marroc. "És un producte destinat a la pràctica esportiva, amb teixit transpirable i reflector. Decathlon ha decidit que estigui disponible perquè les dones, sigui quin sigui el seu origen, el puguin utilitzar si així ho desitgen", va dir a Efe el responsable de comunicació de la firma, Xavier Rivoire, per explicar la decisió.

Però la seva comercialització es va veure sotmesa des que es va fer pública a l’atac frontal de la classe política i de molts consumidors, que van manifestar la seva intenció de no tornar a comprar en aquesta cadena. Tot just unes hores després, el mateix Rivoire anunciava a l’emissora de ràdio RTL que el grup feia marxa enrere. "Prenem efectivament la decisió, en total responsabilitat, de no comercialitzar de moment el producte a França", va assenyalar el portaveu.

Atacs sense precedents

A les seves xarxes socials, Decathlon va denunciar que des del matí de dimarts feien front "a una onada d’insults amenaces sense precedents". Segons el grup, el seu servei d’atenció al client va rebre en tot just unes hores més de 500 correus electrònics i trucades protestant per la mesura. Fins i tot van assegurar que alguns empleats de les seves botigues havien sigut amenaçats, "de vegades físicament".

I van penjar en el seu compte de Twitter un dels suposats exemples d’amenaces rebudes: "Traïu els valors de la República francesa. Avergonyiu-vos. Contribuïu a la invasió islamista. Acabareu al costat d’aquesta xusma en els forns a Polònia". L’empresa demanava calma a tothom i que cessin les amenaces verbals o físiques.

L’enorme enrenou desencadenat en un país amb una tempestuosa relació amb el vel havia sigut propagat per la intervenció de diferents responsables públics, que es van significar en contra de la seva venda i van cridar al boicot. "L’esport emancipa, no sotmet. La meva elecció com a dona i com a ciutadana serà no tornar a confiar en una marca que trenca amb els nostres valors", va indicar a Twitter Aurore Bergé, portaveu del partit governamental La República en Marxa (LREM).

La ministra de sanitat, Agnès Buzyn, va recordar que tot i que el vel islàmic està permès per la llei, representa "una visió de la dona" que va dir que no compartia, i va apuntar que, personalment, no defensa "que s’afavoreixi la diferenciació entre homes i dones".

Ordre

Més crítics es van mostrar altres com els conservadors Els Republicans, que van veure "un nou senyal de la submissió al mode de vida islamista" o la ultradretana Agrupació Nacional de Marine Le Pen, que va carregar contra el "desenvolupament exponencial de les reivindicacions i la dimensió identitària d’una religió". La polèmica sobre aquest tipus de peces a França, on la multinacional nord-americana Nike també les comercialitza, no és nova.

El veto al burquini (banyador que cobreix el cos sencer) es va estendre en platges del país l’estiu del 2016 i la Justícia va intervenir per determinar que la seva prohibició només podia justificar-se si hi havia una amenaça confirmada contra l’ordre públic.