El Senat dels EUA ofereix la radiografia més completa de la ingerència russa, més gran del que es creia

Dos d'informes constaten que la interferència continua "en curs i activa"

Es critica les tecnològiques i s'avisa de la seva transformació en "eines de control social, manipulades"

zentauroepp42163807 files  in this file photo taken on november 11  2017 us pres180217185124

zentauroepp42163807 files in this file photo taken on november 11 2017 us pres180217185124 / MIKHAIL KLIMENTYEV

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

La interferència de Rússia en la política dels Estats Units a través d’una guerra de propaganda en les xarxes socials ha sigut més gran del que s’havia revelat fins ara i "en diverses plataformes continuen actives i en curs operacions d’interferència". Són dues de les conclusions que s’extreuen de dos informes preparats per al Comitè Judicial del Senat dels Estats Units i avançats per The Washington Post The New York Times, que ofereixen la radiografia més completa fins ara d’aquests esforços d’ingerència. Segons els documents, "clarament pretenien beneficiar el Partit Republicà i, concretament, Donald Trump" i no només no van cessar amb la seva victòria, sinó que s’han sofisticat i intensificat des d’aleshores.

Una de les anàlisis la firmen el Computational Propaganda Project de la Universitat d’Oxford i la companyia Graphika; l’altra, les empreses New Knowledge i Canfield Research i la Universitat de Colúmbia. I la seva informació ratifica i amplia revelacions prèvies sobre la ingerència, constatada per les agències d’intel·ligència dels EUA i per investigacions periodístiques i del Congrés. El fiscal especial Robert Mueller ja ha imputat tres companyies i 13 ciutadans russos, incloent la Internet Research Agency (IRA) i el seu propietari, Yevgeny Prigozhin.

Els informes apunten que l’IRA va crear comptes falsos en pràcticament totes les plataformes:  FacebookInstagramTwitterYoutubeRedditTumblrPinterestVine i Google+. En gairebé totes es repetia un esquema ja conegut: atacar Hillary Clinton, impulsar Trump i sembrar divisió en la societat nord-americana, apel·lant especialment a temes de raça i a altres polítiques identitàries i també a qüestions divisives, com ara el control d’armes o la immigració.

Instagram i crítiques a les tecnològiques

Instagram, propietat de Facebook, és on més ha crescut aquesta campanya de desinformació des de la victòria de Trump, segons els informes, i on més s’ha intentat explotar la qüestió racial. Quan l’atenció de les investigacions es va centrar en Facebook i Twitter l’any passat, el focus dels esforços russos va girar cap a aquesta plataforma, on es van produir 187 milions d’interaccions amb usuaris, 110 milions més que a Facebook. Segons una de les anàlisis, Instagram "probablement serà camp de batalla clau de manera permanent".

Els directius de Facebook que han testificat davant del Congrés van obviar esmentar aquest gir i aquesta és una de les crítiques que han calat també en els informes, realitzats amb les dades que les tecnològiques han facilitat al Congrés. S’acusa totes les empreses d’haver donat una resposta "tardana i descoordinada" a la ingerència i de "tergiversar o eludir" informació en les seves compareixences davant les càmeres.

Notícies relacionades

"No està clar si va ser el resultat d’una falta d’anàlisi o d’anàlisis fallides o d’una elusió més deliberada", es llegeix en un dels informes, que també denuncien que les tecnològiques s’han transformat en una "eina informàtica per alcontrol social, manipulada per sagaços assessors polítics i disponible per a polítics tant en democràcies com en dictadures".

L’horitzó que tracen les anàlisis no és esperançador. “Amb almenys algunes de les metes del govern rus assolides amb poca resistència diplomàtica o d’un altre tipus, sembla probable que els EUA continuaran afrontant interferència russa en el futur pròxim”, es llegeix.