Diversos ministres demanen a May que suspengui la votació de l'acord del 'brexit'
La primera ministra rebutja aquesta possibilitat tot i que reconeix que està tenint contactes
zentauroepp46147519 britain s prime minister theresa may centre gives a reply 181205191511 /
Theresa May ha rebutjat la petició d’alguns membres del seu Govern de suspendre la votació dimarts vinent a la Cambra dels Comuns de l’acord assolit per al ‘brexit’. Sembla que diversos ministres estan intentant persuadir-la perquè ajorni la sessió, per por que una gran derrota faci caure l’Executiu.
Segons el diari 'The Times', el ministre de Defensa, Gavin Williamson, és un dels que ha demanat l’ajornament de la votació, "en la qual pot perdre per 100 diputats o més". Altres membres del Gabinet, com ara la ministra de Treball i Pensions, Amber Rudd, el titular d’Interior, Sajid Javid, i el ministre per a Gal·les, Alun Cairns, opinen que May ha de seguir amb la campanya fins al mateix dilluns i decidir en aquell moment la suspensió, si aleshores s’entreveu una derrota de més de 70 vots.
L’oposició delseuroescèptics conservadors sembla definitiva. Ja no escolten Julian Smith, l’encarregat d’assegurar la disciplina dels diputats ‘tories’
Examinant el paper del Parlament
En una entrevista en la BBC, a la pregunta de si estava preparant-se per ajornar vot, la resposta de May va ser: "No. El que estic fent és prepara el vot de dimarts. Sí, m’estic trobant amb col·legues, estic escoltant els seus temors. No es tracta d’ajornar-lo".
Com a nova oferta, May va suggerir que podria deixar en mans dels parlamentaris l’elecció entre estendre el període de transició, després del desembre del 2020, o entrar en el mecanisme de salvaguarda d’Irlanda del Nord, que continua sent el gran obstacle de l’acord. "Es parla molt de la salvaguarda com si fos automàtica. En realitat, no és automàtica", va assenyalar. "Si l’hem d’utilitzar, aquesta possibilitat s’ha de decidir i estic examinant el paper del Parlament en aquesta decisió".
La salvaguarda per evitar una frontera dura entre Irlanda del Nord i la República d’Irlanda és que, si no hi ha un acord per després del període de transició, tot el Regne Unit romangui en la unió duanera de la UE, de manera que Irlanda del Nord quedaria al mateix territori duaner que la resta del Regne Unit.
May intenta frenar la revolta dels rebels conservadors amb un compromís que donaria al Parlament un paper en la decisió d’adoptar la salvaguarda i sortir-ne, amb una revisió que podria votar-se anualment. La nova concessió ha sigut acollida amb fredor pels euroescèptics i presumiblement per Brussel·les, perquè reescriu els termes del document final acordat entre el Regne Unit i els Vint-i-set, subjecte a les lleis internacionals.
Divisió laborista
Aquest dijous, el debat parlamentari sobre el ‘brexit’ ha entrat en la seva tercera jornada, dedicada a les repercussions econòmiques. El ministre de Finances, Philip Hammond, ha recordat que seria "un miratge" pensar que el ‘brexit’ es pot renegociar en l’últim moment. Hammond va recomanar l’acord de May com el millor possible.
A Dublín, l’alcalde laborista de Londres, Sadiq Khan, va demanar que May revoqui l’article 50 del Tractat de la UE, que va activar el rellotge per a la sortida del Regne Unit de la UE, prevista per al 29 de març, si perd la votació de dimarts. Khan és un dels líders que defensa la celebració d’un segon referèndum.
No obstant, la direcció laborista ha mantingut una actitud ambigua pel que fa a aquest assumpte i les divisions internes són profundes. Segons el diari 'The Guardian', el secretari general del poderós sindicat Unite, Len McCluskey, ha advertit en privat els diputats laboristes que un nou referèndum seria considerat pels votants com una traïció. McCluskey és una figura amb una enorme influència en el partit i en l’equip de Jeremy Corbyn hi ha diversos exsindicalistes d’Unite. Però el número dos dels laboristes, Tom Watson, va condemnar l’advertència. "Suggerir això representa una flagrant distorsió de la posició del laborisme i no ajuda en absolut".
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
