SINISTRE AERI

L'avió indonesi accidentat va demanar tornar a l'aeroport en el vol anterior

Els pilots van emetre una trucada coneguda com a 'pan-pan', immediatament per sota en gravetat del fatal 'mayday'

PAN01. Pangkal Pinang (Indonesia), 29/10/2018.- Indonesian relatives of the plane crash victims cry as they wait for the news at the airport in Pangkal Pinang, Indonesia, 29 October 2018. According to media reports on 29 October 2018, Lion Air flight JT-610 lost contact with air traffic controllers soon after takeoff then crashed into the sea. The flight was en route to Pangkal Pinang, and reportedly had 189 people onboard. EFE/EPA/HADI SUTRISNO

PAN01. Pangkal Pinang (Indonesia), 29/10/2018.- Indonesian relatives of the plane crash victims cry as they wait for the news at the airport in Pangkal Pinang, Indonesia, 29 October 2018. According to media reports on 29 October 2018, Lion Air flight JT-610 lost contact with air traffic controllers soon after takeoff then crashed into the sea. The flight was en route to Pangkal Pinang, and reportedly had 189 people onboard. EFE/EPA/HADI SUTRISNO / HADI SUTRISNO (EFE)

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Els pilots de l’avió indonesi sinistrat aquest dilluns van sol·licitar tornar a l’aeroport en el vol anterior al de l’accident. L’última revelació apuntala les certeses sobre el mal estat de l’avió i planteja per què va rebre la llum verda per emprendre hores després el vol que acabaria amb la mort de 189 persones.

El Boeing 737MAX de la companyia Lion Air que cobria diumenge el trajecte entre Bali Jakarta va sol·licitar a la torre de controltornar a l’aeroport tot just cinc minuts després d’enlairar-se. Els pilots van emetre una trucada coneguda en el sector com a pan-pan,pan-pan immediatament per sota en gravetat del mayday maydayque es reserva per a situacions de fatalitat imminent. El comandant d’un avió que en aquells moments es preparava per aterrar va rebre l’ordre dels controladors d’esperar volant en cercle sobre la zona. 

El pilot de Lion Air va trucar de nou a la torre minuts després per comunicar que havia estabilitzat la nau i no necessitava tornar. "El capità va confiar que podia arribar a la destinació", ha aclarit Herson, director de l’aeroport de Bali, a l’agència Reuters. La nau va aterrar a Jakarta a les 10.55 PM (hora local) i sis hores i mitja després va enlairar-se de nou.

Patró preocupant

Els dos vols comparteixen un patró de vol preocupant: van patir el mal funcionament delsmesuradors de velocitat i altura, van executar maniobres brusques i van demanar tornar a l’aeroport al cap de pocs minuts d’enlairar-se. Canvia el desenllaç. El primer va poder aterrar a l’aeroport de destinació; el segon es va enfonsar al mar de Java als 13 minuts.

Les lectures errònies d’altitud i velocitat sumeixen en la confusió els pilots i estan darrere d’accidents com ara l’enfonsament d’un aparell d’Air France a l’Oceà Atlàntic el 2009. Aquella tragèdia va estimular l’entrenament dels pilots en situacions sense lectures fiables.

Els passatgers del vol de diumenge han descrit a les televisions locals la seva preocupació per les fallades de l’aire condicionat i de la il·luminació de cabina mentre esperaven per enlairar-se. Les brusques pèrdues d’altura durant els primers minuts del vol van sumir el passatge en el caos i el pànic. "Tots cridaven ‘Allahu Akbar’ (Déu és poderós) i ‘Subhanallah’ (glòria a Déu). Vam recitar totes les pregàries que sabíem", va recordar Diah Mardani.  

Problema tècnic

La companyia va reconèixer en les hores posteriors a l’accident que havia sigut informada d’un “problema tècnic” en el vol anterior i que s’havia resolt “d’acord amb el procediment establert”. El govern ha ordenat l’acomiadament del responsable de manteniment de la companyia Lion Air i dels tres tècnics que van inspeccionar l’avió i hi van donar elvistiplau.

Notícies relacionades

La trentena de vaixells enviats al mar de Java continuen recuperant les restes de l’avió i dels seus passatgers. La televisió ha mostrat seients, rodes i altres objectes despresos del fuselatge per la força del xoc contra les aigües. "Els bussejadors tornaran al lloc on creiem que la nau es va estavellar", ha afirmat aquest matí Isswarto, responsable de les tasques de rescat.

Amb les restes de cossos s’han omplert ja diverses dotzenes de bosses. “Estan escampats per tot arreu i alguns poden haver sigut arrossegats pel corrent”, ha afegit Isswarto. Les bosses són enviades a l’hospital per extreure’n l’ADN i acarar-lo amb el dels seus familiars. És previsible que molts cossos estiguin encara tancats al fuselatge.