sinistre a l'àsia

Les autoritats d'Indonèsia creuen haver trobat les restes de l'avió accidentat

Un alt comandament militar afirma que "tenim la sòlida creença que hem trobat part del buc", a diversos metres de profunditat

L'avió de passatgers es va precipitar al mar poc després d'enlairar-se de l'aeroport de Jakarta dilluns passat

zentauroepp45698343 members of an indonesian search and rescue mission board din181031104133

zentauroepp45698343 members of an indonesian search and rescue mission board din181031104133 / ADEK BERRY

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Indonèsia sembla que pot haver trobat ja l’avió caigut dilluns amb 189 persones a bordEls vaixells amb sonar desplegats al mar de Java han detectat un objecte enfonsat de 22 metres que concorda amb les dimensions de la nau. “Tenim la sòlida creença que hem trobat una part del buc”, ha afirmat el cap de les Forces Armades, Hadi Tjahjanto, a la cadena local TV One.

Els bussejadors ja han sigut enviats cap a l’objecte, situat a 30 metres de profunditat i dins del radi de cinc quilòmetres de l’última localització coneguda de l’avió. Els equips de rescat també han detectat un so repetitiu al llit marí que podria sortir de les dues caixes negres de l’avió. El seu examen aclarirà què va fer caure l’avió després d’un succint vol de 13 minuts. El pilot va demanar permís a la torre de control per tornar a l’aeroport internacional de Jakarta dos minuts després de l’enlairament, però es va precipitar a l’aigua poc després.

Patró erràtic

Els experts debaten si les culpes recauen sobre l’aerolínia indonèsia de baix cost Lion Air Group o sobre el gegant nord-americà Boeing. L’aerolínia va revelar després de l’accident que la nau havia patit un problema tècnic en l’anterior trajecte i que va ser reparat abans de rebre llum verda per enlairar-se sis hores després. Aquell problema, s’ha sabut després, va provocar brusques variacions de velocitat, rumb i altura. Alguns passatgers van descriure les escenes de caos i vòmits durant el vol. Aquest patró erràtic és similar al registrat pel portal de seguiment Flight Radar de l’avió que va acabar al fons del mar. Es discuteix, doncs, si va fallar el manteniment o l’avió havia sigut entregat amb defectes. Un pilot que treballa en una aerolínia asiàtica assegura en aquest diari que sis hores són molt temps per detectar i resoldre els errors tècnics.

La nau era un Boeing 737 Max, la versió modernitzada i més ecològica del mític model que la constructora nord-americana va treure al mercat l’any passat. Boeing va suspendre la venda del model amb prou feines uns dies després de la seva primera entrega a causa d’un problema als motors. Poc després, ja resolt, va firmar la venda de milers d’unitatsa un centenar de clients de tot el món.

La companyia Lion Air va comprar-ne aquest any 50 unitats per més de 6 mil milions de dòlars i ara es planteja aturar-ne l’entrega. La decisió d’inspeccionar tots els Boeing 737 Max del país presa ahir pel Ministeri de Transports suggereix que Jakarta desconfia més del constructor nord-americà que de les aerolínies pròpies.

Equips de rescat

Notícies relacionades

L’avió indonesi accidentat havia volat tot just durant dos mesos i els pilots sumaven 11.000 hores de vol i havien superat revisions mèdiques i anàlisi de drogues recents. Representants de la constructora nord-americana han arribat avui a Jakarta per ajudar en la investigació i donar explicacions. “Tenim moltes preguntes per a ells. Era un avió nou”, ha avançat Daniel Putut, director de l’aerolínia de baix cost.

Els equips de rescat continuen recollint les restes del desastre. Uns 35 vaixells rastregen les aigües situades a uns 15 quilòmetres de la badia de Karawang. Els funcionaris han omplert ja una cinquantena de bosses amb cossos humans, molt desfigurats i mutilats majoritàriament pel xoc violent de l’avió contra les aigües després de caure des de 2.500 metres. Les autoritats han començat a prendre mostres de l’ADN als familiars i els han demanat que hi vagin amb els registres dentals dels passatgers.