Anar al contingut

SINISTRE AERI

Indonèsia revisarà tots els models d'avió com el que es va estavellar dilluns

L'aparell sinistrat va volar erràticament durant un vol la nit anterior al sinistre

Els equips de rescat recullen cadàvers i busquen el buc al fons del mar

Adrián Foncillas

Indonèsia revisarà tots els models d'avió com el que es va estavellar dilluns

EDGAR SU

El Govern d’Indonèsia ha ordenat que se sotmetin a inspeccions tècniques tots els avions Boeing 737 Max 8, el mateix model que el de l’aerolínia Lion Air que es va estavellar aquest dilluns amb 189 persones a bord, segons ha informat el Ministeri de Transports. L’aparell sinistrat va volar erràticament durant un vol la nit anterior al sinistre, quan va experimentar un "problema tècnic", segons les dades del lloc web de rastreig de vols FlightRadar24. Després d’enlairar-se de Denpasar a l’illa de Bali diumenge a la nit, l’avió va informar de variacions inusuals d’altitud i velocitat en els primers minuts de vol, inclosa una caiguda de 875 peus durant 27 segons quan normalment ha d’ascendir, abans d’estabilitzar-se.

Mentrestant, els equips de rescat enviats al mar de Java on es va precipitar l’aparell han omplert ja deu bosses amb cadàvers i 14 més amb objectes com maletes, carteres, sabates, telèfons mòbils o permisos de conduir. Les autoritats han informat que una trentena de bussejadors s’encarregarà a partir d’ara de seguir les tasques sota l’aigua.

No s’ha pogut trobar encara el gruix del buc malgrat que la profunditat no supera els 30 metres. "Esperem trobar-lo avui", ha dit Soerjanto Tjahjono, director del Departament de Seguretat en el Transport. L’operació de recerca de l’avió, on es presumeix que segueixen la majoria de cossos, durarà una setmana i tres dies addicionals si fossin necessaris. A la zona ja hi treballen cinc vaixells de guerra dotats de tecnologia sonar per detectar metall a les profunditats i s’hi ha destinat també un dron subaquàtic.

El Govern ha desplaçat els familiars dels passatgers fins a Jakarta per centralitzar la informació i els forenses els han demanat que portin amb ells els registres dentals per a la identificació. L’estat extremadament destrossat dels cossos és degut a la caiguda a pes de l’avió des d’una gran altitud que suggerien les primeres informacions.

Silenci i terrabastall

L’avió s’havia enlairat a les 6.20 del matí (les 00.20 h a Espanya) des de la capital indonèsia en direcció a Pangkal Pinang, una ciutat de l’illa de Bangka. El pilot va sol·licitar poc després el permís per tornar per problemes no revelats i l’avió va desaparèixer dels radars al cap de 13 minuts. Les dades obtingudes pel portal de seguiment de vols FlightRadar24 suggereixen una lluita desesperada per domar la nau.

L’avió va baixar dels 610 metres d’altura fins als 152 metres, va virar a l’esquerra i es va enfilar fins als 1.524 metres. En els últims moments va accelerar fins a les 400 milles per hora abans de precipitar-se al mar. Els pescadors de marisc que pescaven a les aigües han descrit una caiguda silenciosa seguida del terrabastall del xoc. “Vaig poder sentir l’explosió a través de les onades que va provocar”, va assenyalar Gauk a l’agència Reuters.

Celeritat

La companyia de baix cost va assenyalar que els pilots havien informat el dia anterior d’un problema tècnic, que va ser inspeccionat i resolt abans d’emprendre el fatal vol. Els passatgers d’aquest trajecte previ entre Bali i Jakarta han descrit pèrdues d’altura sobtades i brusques. "Entre tres i vuit minuts després d’enlairar-se, vaig sentir que l’avió perdia força i era incapaç d’elevar-se. Va passar diverses vegades durant el vol. Ens sentíem com en una muntanya russa. Alguns passatgers van entrar en pànic i van vomitar", ha recordat Alon Soetanto a la cadena TVOne.

El vol havia sigut retardat durant mitja hora i els passatgers descriuen l’"estrany" soroll dels motors. Les autoritats han recordat que serà necessari l’examen de les caixes negres per saber amb exactitud què va passar amb l’avió i ha demanat que s’acabin les especulacions.

El president indonesi, Joko Widodo, que s’acceleressin les operacions. "He ordenat a l’agència de rescat, a la policia, a l’Exèrcit i al Ministeri de Transports que continuïn buscant el buc. Ja hi ha 15 vaixells de rescat. També he ordenat que es treballi les 24 hores i s’utilitzin llums a les nits", ha demanat el president, visiblement demacrat. Ha sigut un any intens per a Widodo, que ha bregat amb terratrèmols, tsunamis i erupcions de volcà. "Entenem com se senten els familiars amics dels passatgers que esperen informació", ha afegit.