TRAGÈDIA A ITÀLIA

El cel es desploma sobre Gènova

Almenys 35 persones moren a l'esfondrar-se el viaducte d'una autopista que creua la capital de Ligúria

Salvini promet que farà «tot el possible per aconseguir noms i cognoms dels responsables passats i presents» del desastre

jcarbo44660410 fotogaleria genova180814171407

jcarbo44660410 fotogaleria genova180814171407 / ANDREA LEONI

3
Es llegeix en minuts
Rossend Domènech / Roma

Pocs minuts abans del migdia de dimarts es va ensorrar un pont que uneix dues parts de la ciutat de Gènova i que constitueix el tram urbà de l’autopista que connecta França amb el sud d’Itàlia. L’ensorrament es va endur amb ell durant els 90 metres d’altura uns 35 cotxes, tres camions i altres vehicles i provocant la mort d’almenys 35 persones, unes altres 10 d’ara per ara desaparegudes, a més de 13 ferits greus. “La víctimes seran més”, ha avançat Giovanni Toti, president autonòmic de la regió de Ligúria.

Entre els desapareguts hi ha persones que es eren a les seves vivendes, situades al peu o ala vora de la part enfonsada del pont, mentre que entre els ferits hi ha persones a les quals l’impacte indirecte però fragorós de l’estructura sobre casa seva mentre es desplomava va provocar diversos incendis i fuites de gas.

Dos carrers situats a la vora del torrent de Polvecera, dins del qual han caigut uns 100 metres del viaducte de l’autopista, han sigut evacuats dels seus 50 habitants, així com alguns edificis situats a nivell del pont i pròxims a la part que ha caigut. Per evitar possibles danys amb efecte retardat, dimarts a la tarda la concessionària del tram d’autopista urbana va començar unes tasques de control sobre la part del pont que s’ha mantingut dreta.

“Això és l’infern”, repetien els bombers que durant hores van burxar en el garbuix d’acers, cotxes, camions, blocs de ciment i cables d’alta i baixa tensió, durant un temporal intens que s’estava abatent a una ciutat que va ser construïda com un balcó sobre el mar.

Trànsit molt intens

L’enfonsament del pont s’ha produït en la vigília del ‘ferragosto’, una festa anual assenyalada al calendari italià, abans i després de la qual es desplacen milions de ciutadans per a les seves vacances. “Sobre el pont avui hi havia un trànsit molt intens”, han relatat nombrosos testimonis.

De moment no està clar encara si s’ha tractat d’un debilitament estructural del pont, construït entre 1963 i 1967, que ja patia contínues obres de manteniment, situació possiblement agreujada per la caiguda d’un potent llamp sobre el viaducte, segons ha relatat diversos testimonis. “La notícia del llamp no està confirmada”, ha dit Angelo Borrelli, cap de Protecció Civil. La fiscalia local ha anunciat que, passades les primeres hores d’emergència, obrirà un sumari per aclarir les causes de l’ensorrament.

Austostrade SA, concessionària del pont, ha comunicat que l’estructura era segura, una opinió contrària a la d’alguns enginyers de Gènova, segons la qual “el pont havia de ser demolit i reconstruït des de feia temps”. “Si vostè té altres informacions, enviï-me-les”, ha contestat Giovanni Castellucci, conseller delegat d’Autostrade, sobre les objeccions d’un periodista sobre la dubtosa fermesa de l’estructura. Protecció Civil ha confirmat que en el moment de l’enfonsament no hi havia obres de manteniment en curs, com havia comunicat una font de la concessionària.

A la recerca de responsables

“Es tracta d’una tragèdia gegantina”, va comentar Danilo Toninelli, ministre de transport, que es trobava de vacances. “Un veritable desastre”, va afegir Edoardo Rixi, viceministre de Transportes, que estava de guàrdia a Roma.

Giuseppe Conte, president del govern, va interrompre les seves vacances per transcórrer dos dies a Gènova, ciutat en la qual ja es trobava el vicepresident de l’Executiu, Luigi Di Maio. Poc abans aquest havia escrit a Facebook que es dirigia a Gènova “perquè en aquest moment l’Estat ha de fer sentir la seva proximitat abans que ningú a les famílies de les víctimes”.

Notícies relacionades

Toninelli ha afegit que “fets com aquest són un exemple de falta de manteniment, tragèdies que no han de passar en un país com Italia.” “Ara és prematur, però qui sigui identificat com a responsable haurà de pagar”, ha advertit. El ministre Matteo Salvini, titular d’Interior, ha dit que, com a ciutadà italià, farà “tot el possible per aconseguir noms i cognoms dels responsables passats i presents, perquè és inacceptable que a Itàlia es mori així”.

El maltractat ‘pont de Brooklyn’

El ‘pont de Brooklyn’, com l’anomenaven els genovesos, havia sigut inaugurat el 1967 en presència del llavors president de la República Giuseppe Saragat. Des del principi va ser objecte d’enceses discussions sobre la capacitat de les seves característiques i, sobretot, va necessitar obres contínues de manteniment. Mesura 1.182 metres de longitud, els carrils viatgen a 90 metres sobre el nivell del torrent i els pilons tenen 90 metres d’altura. Al contrari del que era habitual, es va construir amb una barreja de ciment armat precomprimit i ciment armat normal, aquest últim per a les torres i columnes que el sostenen i que llunyanament recorden el famós pont de Nova York.