ÀFRICA DEL SUD
Disturbis a Zimbabwe davant de les denúncies de frau electoral
El líder opositor proclama la victòria i reclama al partit governant que publiqui els resultats
Una persona ha mort en els disturbis que s'han produït a Harare i els voltants

zentauroepp44511035 epa2022 harare zimbabwe 01 08 2018 un hombre es herido180801184518 /
Un home ha mort aquest dimecres a Harare, la capital de Zimbabwe, al ser disparat per l’Exèrcit durant els disturbis en què ha desembocat una protesta pel frau electoral que denuncial’oposició, que assenyala el partit governant d’aquesta manipulació de resultats.
Els desordres han començat davant de la seu de la Comissió Electoral, on centenars de persones han llançat pedres, han tallat carrers i han calat foc a pneumàtics mentre cridaven lemes contra el suposat frau i exigien la publicació delsresultats dels comicis presidencials de dilluns.
La policia ha utilitzat canons d’aigua i gas lacrimogen per dispersar la massa, que ha portat la protesta violenta a la seu de la Unió Nacional Africana de Zimbabwe - Front Patriòtic (ZANU-PF), el partit governant. Els manifestants també han traslladat la protesta a altres zones de la capital exigint que es reconegui la "victòria" del Moviment pel Canvi Democràtic (MDC) i del seu candidat presidencial, Nelson Chamisa.
L’Exèrcit s’ha desplegat posteriorment als carrers d’Harare per provar de contenir la protesta. Durant els aldarulls s’han cremat molts vehicles.
Paciència
Chamisa havia proclamat aquest dimarts la victòria del Moviment pel Canvi Democràtic mentre ha dit que era víctima d’una trampa electoral com les que van permetre quedar-se en el poder durant gairebé quatre dècades Robert Mugabe, que va ser deposat el mes de novembre passat per l’Exèrcit i pel seu propi partit.
"Hem guanyat (...) La manipulació dels resultats no podrà alterar la vostra voluntat", escrivia Chamisa en el seu compte de Twitter. El seu rival, el president de Zimbabwe i candidat a la reelecció per ZANU-PF, Emmerson Mnangagwa, ha demanat als seus compatriotes en un missatge de Twitter "maduresa i paciència", i ha citat els líders polítics a evitar "declaracions provocadores".
Minuts abans que esclatés la violència, la Comissió Electoral havia anunciat uns resultats que donen a ZANU-PF un triomf per més de dos terços del vot en les legislatives, celebrades alhora que les presidencials. La Comissió -que ha sigut acusada d’afavorir el partit governant- va posposar fins dijous l’anunci dels esperats resultats de les presidencials.
Cita històrica
Aquests comicis presidencials són els primers en 38 anys sense Mugabe. Si els resultats de les eleccions presidencials no donen la majoria absoluta a Mnangagwa o Chamisa, els zimbabwesos elegiran president en segona volta el 8 de setembre.
La missiód’observadors de la Unió Europea ha lamentat que les eleccions de dilluns no es produïssin en condicions d’igualtat per a tots els candidats, i ha citat l’ús partidista dels recursos de l’Estat, la parcialitat dels mitjans públics i episodis de "coerció i intimidació" entre els elements que deslegitimen aquests comicis.
Notícies relacionadesDesprés de posar fi fa vuit mesos al mandat de gairebé 40 anys de l’autoritari Mugabe, Zimbabwe necessita un procés electoral creïble per aconseguir que se li aixequin les sancions econòmiques que pesen contra el país i recuperar la confiança dels inversors estrangers, crucials per poder reanimar la malmesa economia nacional.
Els incidents d’Harare fan témer una reedició de la violència que Zimbabwe ha viscut en passades eleccions. Desenes de persones van morir a Zimbabwe durant les eleccions del 2008 en l’onada d’atacs contra seguidors del Moviment pel Canvi Democràtic desencadenada pels quadros de ZANU-PF i l’aparell de l’Estat que controlava el llavors partit de Mugabe.
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- A Barcelona Els Mossos abaten un home que va matar el seu germà d'un tret i es va atrinxerar a Calldetenes
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- La beguda que hidrata més que l’aigua i que has de prendre a l’estiu per calmar la set
- Amb l'abstenció del PSC El Parlament posa en marxa la comissió sobre l'espionatge i cita Marlaska, Robles i el CNI
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- Successos D’Horta de Sant Joan a l’Empordà i Montserrat: els grans incendis que han castigat Catalunya les últimes dècades
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?