HI VOLAVEN 239 PERSONES

El pilot de l'avió de Malaysia Airlines desaparegut el va estavellar en un acte suïcida

Els investigadors creuen que el pilot va evadir els radars militars a propòsit i va actuar de forma deliberada

zentauroepp30562727 aus01  kuala lumpur  malasia   30 07 2015   fotograf a de ar180517112251

zentauroepp30562727 aus01 kuala lumpur malasia 30 07 2015 fotograf a de ar180517112251 / ----

2
Es llegeix en minuts
Alba Sanfeliu

El 2014, el món va quedar desconcertat amb la desaparició de l’avió MH370 de Malaysia Airlines. L’aeronau volava amb 239 persones a bord, de Kuala Lumpur a Pequín, però no va arribar mai a destinació. Tampoc es van trobar mai les restes de l’aparell, malgrat una exhaustiva operació de recerca a les aigües del’Índic , en què van participar tres països (Malàisia, la Xina i Austràlia), i que va ser suspesa el 2017 i represa el gener d’aquest any

Tanmateix, sembla que el misteri d’aquest Boeing 777 pot haver arribat a la seva fi. Un equip d’investigació que treballa en la recerca de l’avió ha assegurat en el programa de televisió australià ‘60 Minutes’ que els resultats de les seves indagacions apunten que el capità de l’MH370 va evadir de forma deliberada els radars i va estavellar l’avió a propòsit en un acte suïcida

Martin Dolan, un dels membres d’aquest equip d’investigadors i l’home que va liderar les operacions de recerca durant dos anys, ha sentenciat que l’accident de l’avió malaisi "va ser planejat, va ser deliberat i va ser orquestrat en un període prolongat de temps". 

Descartada la hipòtesi terrorista

En declaracions a la televisió australiana, recollides per Newsweek, Dolan ha descartat la possibilitat que un grup terrorista estigués darrere de la desaparició de l’avió: "Si això fos un atemptat, aquesta organització terrorista hauria reclamat l’episodi. Però no ha sigut així".

"S’estava suïcidant. Desgraciadament, s’estava suïcidant amb tots els altres a bord, i ho va fer de forma deliberada", ha afirmat Larry Vance, investigador canadenc d’accidents aeris. "No hi ha cap raó per no creure que el pilot no va despressuritzar la cabina per incapacitar els passatgers", ha afegit Vance. 

Evasió de radars

A través d’una pantalla interactiva, Simon Hardy, pilot i instructor de Boeing 777, ha reconstruït la ruta de l’avió basant-se en la informació dels radars militars. Hardy afirma que el capità, Zaharie Amad Shah, va pilotar l’avió al llarg de la frontera entre Malàisia i Tailàndia, creuant la línia fronterera en diverses ocasions per evadir la detecció des de qualsevol banda. "Va fer efecte, perquè sabem que l’Exèrcit no va incerceptar l’aparell", ha afirmat Hardy. 

L’equip d’investigadors també ha rebutjat la hipòtesi del’Oficina de Seguretat del Transport d’Austràlia, que va organitzar les operacions de recerca fins al 2017 i que va concloure que va ser una "immersió mortal" incontrolada. 

Per contra, Hardy ha assenyalat que segons els seus descobriments "algú va estar controlant l’avió fins al final" i ha afegit que el capità va pilotar l’aparell 115 milles (gairebé 200 quilòmetres) més enllà del que les autoritats creuen, "cosa que ens deixa fora de l’àrea de recerca que s’està fent actualment". 

Control als pilots

Notícies relacionades

El cas recorda al de Germanwings, que es va estavellar alsAlps el 2015 i va posar fi a la vida de 150 persones que viatjaven a bord. En aquest cas, va ser el copilot qui va orquestrar el sinistre, actuant deliberadament de forma suïcida i arrossegant amb ell la resta de la tripulació i dels passatgers. 

L’accident de Germanwings va obrir un debat sobre la necessitat d’exercir méscontrol sobre els pilots, amb propostes com controls aleatoris d’alcohol, drogues i psicofàrmacs o la imposició a les companyies aèries que sempre hi hagi dues persones a la cabina de comandament.