NOUS TEMPS A WASHINGTON

Trump, la presidència a cops de 140 caràcters

Rere l'ús aparentment aleatori de Twitter del president electe dels EUA hi batega un esforç conscient i per ara exitós de controlar agenda i missatge

"Quan tuiteja aconsegueix resultats", ha dit el seu cap de comunicacions, que anuncia que ho seguirà fent al Despatx Oval

0106-donald-trump-twitter-4

0106-donald-trump-twitter-4

4
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Franklin Delano Roosevelt no va ser el primer president dels Estats Units a dirigir-se als ciutadans per la ràdio (va ser Warren Harding), però sí qui primer va entendre el potencial del mitjà i, amb una sèrie de 30 discursos coneguts com a “converses de xemeneia”, es va saltar els filtres que representaven els diaris i va presentar directament la seva agenda a la ciutadania, transmetent proximitat i aconseguint suport a les seves propostes. Harry Truman apareix als llibres com el primer ocupant de la Casa Blanca que va fer un discurs a la televisió, però és John F. Kennedy qui primer va entendre i verdaderament va aprofitar les benediccions que el mitjà oferia, especialment a algú amb el seu carisma. Avui és Donald Trump qui entra en la història. Perquè Barack Obama és el primer candidat i president que va fer servir i va aprofitar les xarxes socials, però la seva empremta empal·lideix al costat de la que ja ha deixat @realDonaldTrump, el primer president de Twitter.

L'ús de la xarxa social d'un septuagenari que ni tan sols fa servir ordinador personal i segueix llegint les notícies en paper és una de les claus necessàries per entendre l'èxit de la seva campanya i, també, el triomf electoral. I encara que aquest ús pugui semblar aleatori, inconsistent, a vegades irreverent i fins i tot forassenyat, també sembla mogut per uns objectius específics així com per un mètode i una estratègia que fins ara indubtablement li han donat resultats i que, com es va demostrar en la campanya, seria un error menysprear.

Ho analitzava a 'Politico' Kevin Madden, un estrateg republicà que va ser assessor de Mitt Romney el 2012. “Trump entén una important dinàmica: en un món en què hi ha abundància d'informació sempre hi ha escassetat d'atenció i ell té la capacitat de generar quatre o cinc històries al dia. Davant d'això, ¿com poden els oponents obrir-se camí? Sempre té el control”.

“EL HEMINGWAY DE TWITTER”

Abans d'entrar en política Trump ja va entendre el poder de Twitter com una eina d'autopromoció, una de les activitats preferides d'un empresari immobiliari que ha fet bona part del negoci venent el seu nom i que també acumula 14 anys d'experiència a la televisió realitat. És la seva manera favorita de comunicació, una en què combina missatges que escriu ell personalment amb altres en què els seus ajudants redacten reflexions que ell fa en veu alta. Està orgullós dels seguidors (19,2 milions i pujant) i de l'estil que té, que 'The Washington Post' ha definit com a “incisiu, càustic i memorable”. I presumeix que la gent li diu “l'Ernest Hemingway de Twitter”.

Tot i que en la primera entrevista televisada després del triomf electoral Trump va prometre que es “contindria molt” a la xarxa social, arribant a insinuar que podia fins i tot “deixar d'utilitzar-la”, els dos mesos transcorreguts des d'aleshores han demostrat que aquella declaració no era veritat. I qui serà el seu cap de comunicacions i premsa a la Casa Blanca, Sean Spicer, ja ha avisat que el 45è president pensa recolzar-se més en les xarxes socials que en la premsa tradicional. “Sap exactament on vol arribar en un tema particular. Entén el valor estratègic de certes accions per aconseguir un objectiu. El fet és que quan tuiteja, aconsegueix resultats”, ha dit Spicer. “Les coses com sempre s'han acabat”.

No es pot negar que Trump ja ha canviat les coses. Indubtablement és qui està marcant l'agenda informativa, especialment amb els seus tuits més matiners. Sense respecte per una transició que no es consuma fins al dia 20, ha aconseguit crear una nebulosa sobre qui està al càrrec del país. S'ha ficat en afers de política exterior i nacional, amb efectes contundents com influir que els republicans al Congrés retiressin una iniciativa per acabar amb una oficina d'ètica. Ha provocat reaccions en els mercats amb missatges sobre empreses (ja hi ha fins i tot una aplicació que alerta quan esmenta una companyia que cotitza a la borsa). I també aprofita per passar comptes, com aquest dilluns amb l'actriu Meryl Streep, a qui ha titllat de "sobrevalorada" després que ella el critiqués en la gala dels Globus d'Or.

Notícies relacionades

 

Els malastrucs adverteixen que corre el risc de devaluar el poder del púlpit que és la presidència. La premsa, immersa en un intens debat sobre com afrontar la nova realitat, està en alerta davant la possibilitat que la seva aposta per la comunicació directa sigui equivalent a menys accés per als informadors a la Casa Blanca. Des d'altres potències com la Xina arriben recordatoris com que “la diplomàcia no és un joc de nens” i que “l'obsessió amb la diplomàcia de Twitter no és desitjable”. De tot això Trump no en fa gens de cas. I cobra molt sentit el consell que ha donat Newt Gingrich, que és assessor informal del president electe: “Relaxin-se. Serà així vuit anys”.

El nou @POTUS