Obama transfereix nou presos de Guantánamo a l'Aràbia Saudita
Els reclusos del penal queden reduïts a 80, la xifra més baixa en 14 anys
/
Els Estats Units van enviar dissabte nou presos iemenites de Guantánamo a l’Aràbia Saudita, tan sols uns dies abans que el president Barack Obama visiti el regne dels Saüd. Tots els detinguts tenien estrets vincles familiars amb la monarquia àrab, segons les autoritats nord-americanes, i seran sotmesos a un programa de «reeducació de gihadistes» al seu país d’acollida. La població del penal ha quedat reduïda a 80 reclusos, la xifra més baixa des que va acollir els primers grups de detinguts fa 14 anys.
Entre els alliberats hi ha Tareq Ba Odah, un pres que, segons els seus advocats, feia prop de vuit anys que feia vaga de fam, alimentat a la força mitjançant un tub inserit pel nas que li baixava fins a l’estómac. Als seus 37 anys, Ba Odah pesava 34 quilos i el seu estat era crític. Com molts altres detinguts, no havia sigut acusat formalment de res per falta de proves i, des del 2009, tenia permís de les diferents agències de seguretat nord-americans per abandonar Guantánamo.
VETERÀ
Notícies relacionadesQuan EL PERIÓDICO va visitar el penal el mes passat, els metges encarregats de la clínica no van voler donar detalls del seu estat de salut ni van respondre a la pregunta de si corria risc de morir tancat. Ba Odah va ser dels primers detinguts a arribar a la presó el febrer del 2002, dies després que l’obrís l’Administració de Bush.
Al febrer, Obama va presentar un pla per tancar Guantánamo. El seu objectiu és transferir a tercers països els 26 detinguts amb permís de les agències de seguretat per ser alliberats i traslladar la resta a presons en territori nord-americà.
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- El sector agrari nord-americà, en ruïnes
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
