El copilot va rebre tractament per les seves tendències suïcides

Alemanya revela que aquesta atenció mèdica a Lubitz va ser abans d'aprendre a pilotar

Dues aerolínies fan el pas d'obligar a tenir sempre dues persones a la cabina

Un equip de rescat als Alps prova d’emportar-se’n una peça de l’avió estavellat de Germanwings, ahir.

Un equip de rescat als Alps prova d’emportar-se’n una peça de l’avió estavellat de Germanwings, ahir. / EFE / CLAUDE PARIS

2
Es llegeix en minuts
EVA CANTÓN
PARÍS

El fiscal francès que s'encarrega de la investigació de l'accident de l'Airbus A320 sinistrat fa una setmana als Alps, Brice Robin, no va voler utilitzar la paraula «suïcidi» per explicar l'estrany comportament d'Andreas Lubitz. «Normalment, quan un se suïcida ho fa sol», va dir dijous. No obstant, va jutjar legítim plantejar-se la pregunta. Doncs bé, ahir va ser el seu col·lega alemany, el fiscal de Düsseldorf, Ralf Herrenbrück, qui de manera indirecta va tornar a deixar en l'aire la mateixa pregunta.

Herrenbrück va informar la premsa que el copilot de la companyia Germanwings que va conduir l'aparell directe a la catàstrofe amb 149 persones més a bord havia seguit en el passat, no en dates recents, tractament per combatre les seves tendències suïcides. «El copilot va estar en tractament psicoterapèutic per tendències suïcides fa uns quants anys, abans d'obtenir el permís per pilotar», va precisar.

El fiscal alemany no va aclarir si les dates d'aquest tractament coincideixen amb el període en què el jove copilot va abandonar el període formatiu a l'escola que Lufthansa té a Bremen. Però va deixar clar que de les consultes mèdiques a les quals va acudir Lubitz els passats mesos de febrer i març, així com de la baixa mèdica trobada al seu domicili, a Düsseldorf, no se'n pot extreure la conclusió que, en el moment de la catàstrofe, estigués afectat per la mateixa propensió a acabar amb la seva vida.

«Recentment es van produir altres consultes que van provocar una baixa mèdica, però no s'hi poden confirmar tendències suïcides o agressivitat respecte a tercers», va apuntar el fiscal alemany. El motiu d'aquestes visites mèdiques, per tant, segueix sense conèixer-se.

APORTAR CLAREDAT / La Fiscalia de Düsseldorf, que col·labora amb les autoritats franceses en l'aclariment de les causes del sinistre, va insistir que fins a la data ni l'ambient familiar, laboral o personal de Lubitz permeten esclarir res sobre les motivacions del copilot. Segons el registre de l'única caixa negra trobada fins al moment, Lubitz va impedir l'entrada a la cabina de pilots al comandant, Patrick Sodenheimer, que havia sortit per anar al bany.

Al tractar-se d'una porta blindada que només es pot obrir accionant-la des de l'interior de la cabina, segons la norma adoptada després dels atemptats de l'11-S, el comandant no va poder impedir la maniobra de descens iniciada pel copilot.

Notícies relacionades

El reforç de la seguretat va jugar en aquest cas en contra. Cosa que, de manera premonitòria, va denunciar fa dos mesos el pilot holandès Jan Cocheret a la revista d'aeronàutica Piloot en Vliegtuig. «Gràcies a les portes blindades ja no és gens difícil que un pilot impedeixi al seu company accedir a la cabina. Només ha d'esperar que hagi de satisfer les seves necessitats naturals per no tornar a obrir-la», deia al seu article, titulat gràficament: «¿Em pots obrir la porta?».

Arran de l'accident de German-wings moltes companyies aèries han anunciat que faran obligatòria la presència de dues persones a la cabina de comandament. Ahir es van sumar a la mesura dues aerolínies del Golf: Emirates i Etihad Airways. La Comissió Europea es planteja igualment incloure aquesta mesura en la normativa europea.