TRAGÈDIA ALS ALPS

Un pilot holandès va alertar fa dos mesos del risc que un copilot es tanqués a la cabina

En un premonitori article titulat '¿Em pots obrir la porta?', Jan Cocheret afirmava que es pregunta "contínuament" qui està al seu costat

El pilot holandès Jan Cocheret, a la foto del seu perfil de Facebook.

El pilot holandès Jan Cocheret, a la foto del seu perfil de Facebook.

2
Es llegeix en minuts

El pilot holandès Jan Cocheret va alertar fa dos mesos sobre el risc que un copilot d'un avió es tanqués a la cabina i no permetés el retorn del pilot després que aquest hagués sortit per anar al servei, com va succeir en el fatídic vol 4U9525 de Germanwings que ha acabat amb la vida de 150 persones als Alps francesos.

En un premonitori article titulat '¿Em pots obrir la porta?', publicat a la revista holandesa especialitzada en aeronàutica 'Piloot en Vliegtuig', aquest pilot va advertir que existeix el perill que un copilot decideixi tancar la porta blindada de la cabina i no tornar a permetre l'entrada del seu company.

"Gràcies a les portes blindades extrasegures, ja no és molt difícil que un pilot impedeixi al seu company que accedeixi a la cabina. Només ha d'esperar que hagi de satisfer les seves necessitats naturals per no tornar a obrir-li la porta mai", advertia Jan Cocheret en el seu article, escrit en holandès i difós pel portal belga '7 sur 7'.

"Per desgràcia, aquesta història atroç s'ha convertit en realitat", va afirmar en el seu perfil de Facebook Jan Cocheret, que ara treballa a l'aerolínia Emirates, el 26 de març, dos dies després que el copilot Andreas Lubitz estavellés l'Airbus A320 de Germanwings.

"¿QUI ESTÀ AL MEU COSTAT?"

En el seu article, Cocheret exposava que sol preguntar-se qui és el company que vola amb ell a la cabina i si pot realment confiar en ell. "Jo em pregunto contínuament qui està al meu costat. ¿Com puc estar segur que puc confiar en ell?", escrivia.

I en un apunt terriblement similar a la situació de Lubitz, Cocheret afegia sobre els seus companys de vol: "Potser li ha passat una cosa terrible en la seva vida que no està en condicions de superar". El copilot alemany patia un trastorn d'ansietat i tenia greus problemes a la vista que haurien posat punt final a la seva carrera de pilot.

"RES A FER"

"Espero que després d'anar al servei mai em trobi davant d'una porta de cabina tancada", afirmava l'experimentat pilot holandès. "Hi ha una manera d'entrar a cabina, per mitjà d'un codi secret, però si la persona de dins desactiva aquesta opció, no hi ha res més a fer que asseure's amb els passatgers i esperar a veure què passa", va augurar.

Notícies relacionades

L'article sobre els riscos a la cabina que va escriure fa dos mesos Cocheret té similituds amb la reconstrucció dels fets facilitada la setmana passada pel fiscal de Marsella, Brice Robin, que va acusar el copilot de l'avió de Germanwings, Andreas Lubitz, d'haver-se tancat a la cabina per fer que l'aeronau s'estavellés als Alps.

El fiscal va assegurar que Lubitz va aprofitar l'absència del pilot per anar al servei per a agafar el control de l'aeronau, impedir el retorn del seu company i llançar l'aparell contra les muntanyes, amb 149 persones a bord.