El pilot, a Lubitz: "¡Obre la maleïda porta!"

El comandant de l'avió va intentar tirar a terra a puntades de peu la porta de la cabina, segons se sent a les gravacions d'una de les caixes negres

Portada de la web del diari ’Bild’  amb nova informació sobre l’avió de Germanwings.

Portada de la web del diari ’Bild’  amb nova informació sobre l’avió de Germanwings.

2
Es llegeix en minuts

El pilot de l'avió sinistrat als Alps francesos va demanar des de fora de la cabina a crits al copilot, que presumptament va estavellar de forma deliberada l'aparell, que obrís "la maleïda porta", alhora que va intentar tirar-la a terra, segons es desprèn de les gravacions d'una de les caixes negres trobades. Les gravacions recollides per la fiscalia francesa revelen un lapse d'11 minuts des que el capità abandona la cabina fins que l'avió s'estavella als Alps

Quan el copilot, Andreas Lubitz, suposadament ja havia accionat el sistema de descens, i els controladors aeris francesos havien intentat, a les 10.32 hores, contactar sense èxit amb l'avió, la gravació registra el senyal d'alarma automàtica per pèrdua d'altura, revela avui el diari 'Bild' en la seva edició dominical.

Immediatament després se sent un cop fort, com si algú intentés obrir la porta de la cabina d'una puntada de peu, i la veu del comandant, Patrick Sondenheimer, que crida: "¡Per l'amor de Déu, obre la porta!". En un segon pla se senten crits dels passatgers.

SOROLLS METÀL·LICS

A les 10.35, quan l'avió encara era a 7.000 metres d'altura, la gravació registra "sorolls metàl·lics forts contra la porta de la cabina", possiblement els cops de destral del capità. Uns 90 segons més tard, a 5.000 metres d'altura, s'activa una nova alarma, i se sent el pilot cridar: "¡Obre la maleïda porta!". És l'última vegada que se sent la seva veu a la gravació.

A les 10.38, encara a uns 4.000 metres d'altura, se sent la respiració del copilot, que no diu res. A les 10.40, l'aparell toca amb l'ala dreta la muntanya i de nou se senten els crits dels passatgers, els últims sons que registra la caixa negra. L'avió es va estavellar les 10.40, segons els registres de vol. Lubitz va estar en silenci durant tot el descens i va ignorar fins a dos avisos de l'ordinador per guanyar altitud.

RESPOSTES "LACÒNIQUES" DE LUBITZ

L'hora i mitja de gravació que s'ha pogut rescatar també revela com el comadant, a les 10.27 i a 11.600 metres (38.000 peus) d'altura li demana al copilot que vagi preparant l'aterratge a Düsseldorf i aquest li respon, entre altres paraules, amb un "tant de bo" i un "aviam".

En una roda de premsa dijous passat, en què es va comunicar que les gravacions permeten arribar a la conclusió que el pilot va estavellar de forma deliberada l'aparell amb 150 persones a bord, el fiscal de Marsella va qualificar les respostes del copilot al seu comandant de "lacòniques".

Notícies relacionades

Després d'enlairar-se amb retard de Barcelona, el comandant va explicar al copilot que no havia tingut temps d'anar al lavabo, i Lubitz li va oferir assumir el comandament de l'aparell en qualsevol moment.

Després del control pertinent per preparar l'aterratge és quan el copilot li torna a oferir al comandant assumir el comandament perquè aquest pugui anar al lavabo. Dos minuts més tard, se sent que Sondenheimer diu: "Pots assumir el comadament". "Ja pots sortir", diu Lubitz. Llavors se sent el soroll d'una cadira i una porta que es tanca. Són les 10.29 i el radar registra el primer descens de l'aparell.