«No hi ha més que restes, trossos, no hi ha res»

El lloc és només accessible per aire i la meteorologia complica el rescat

L'A320 es va estavellar en un lloc escarpat, deshabitat i d'accés molt difícil

Dispositiu d’emergència en Seine-les-Alps, ahir.

Dispositiu d’emergència en Seine-les-Alps, ahir. / AFP / BORIS HORVAT

3
Es llegeix en minuts
EVA CANTÓN / PARÍS

Poc després d'assabentar-se de la tragèdia, Jean-Louis Bietrix, un guia d'alta muntanya que viu al poble de Vernet, va acompanyar els primers equips de rescat fins al lloc on l'Airbus A320 de l'aerolínia Germanwings es va desfer en trossos: una muntanya escarpada i inhòspita dels Alps francesos de la regió de l'Alta Provença. «Lamentablement no hi havia res a fer. A la zona no hi ha gaire cosa a veure, no es veu pràcticament res, no hi ha més que restes, restes ínfimes, trossos, no hi ha res. L'avió ha desaparegut totalment», explicava abatut davant els micròfons de la cadena de televisió BFM.

L'aparell en què ahir van perdre la vida 150 persones, 45 d'elles espanyoles, es va estavellar a 1.500 metres d'altitud a la vall de la Blanca, una de les cares de la muntanya dels Tres Bisbats, al vessant oposat a la vall d'Allos que els francesos aficionats a l'esquí coneixen bé. Un paisatge abrupte en una regió muntanyosa verge i gairebé sempre nevada en què els cims arriben als 2.000 i 3.000 metres. A 15 quilòmetres de Barcelonnette, un poble de 170 habitants enmig d'un paratge només apte per a senderistes.

LLOC DESHABITAT / «Des de casa meva hi ha mitja hora de cotxe i cinc hores de caminada per arribar-hi. Poca gent se n'ha degut assabentar, perquè la zona no està habitada. És un lloc molt aïllat», deia el propietari d'un hostal de Méolans Revel, la localitat a la qual oficialment pertany el lloc on es va produir l'accident, a on només es pot accedir per l'aire. Hi ha pocs camins i no és fàcil avançar caminant.

A més a més, els helicòpters desplegats des d'ahir per la Gendarmeria francesa no podran posar-se enlloc, així que als equips de salvament no els quedarà més remei que baixar fent ràpel, una operació no exempta de risc. Segons el diari Les Echos, aquesta operació l'assumirà el Grup de Reconeixement i Intervenció en Mitjans Perillosos (Grimp), una unitat especial de Marsella acostumada a intervenir als penya-segats de la costa. La complicada meteorologia prevista des d'ahir a la nit complicarà més els treballs.

El primer objectiu de les operacions de rescat serà delimitar la zona del sinistre (que es calcula que té una superfície d'unes dues hectàrees) i fer-la segura, cosa que pot portar hores. A continuació, estabilitzar les restes de l'aparell per evitar que els equips resultin ferits si algun surt projectat. Però sens dubte el verdader repte, tenint en compte l'estat en què ha quedat l'aeronau, serà recórrer aquelles dues hectàrees sense tocar els trossos de l'avió, per no destorbar la posterior tasca d'anàlisi dels investigadors. Set membres de l'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA, segons les seves sigles en francès) per a la Seguretat de l'Aviació Civil s'uniran a tècnics d'Airbus per examinar tots els elements que puguin posar llum sobre les causes que van portar a la caiguda de l'A320.

Notícies relacionades

CÈL·LULA DE CRISI / Tan bon punt es va conèixer l'accident, l'Executiu francès va activar una cèl·lula interministerial de crisi situada al Ministeri de l'Interior. Fins a la zona s'han desplaçat 380 bombers i el mateix nombre d'efectius de la Gendarmeria nacional, segons va explicar en roda de premsa el Ministre de l'Interior, Bernard Cazeneuve, després d'haver sobrevolat el lloc de la catàstrofe.

A aquest operatiu, l'Exèrcit hi suma 10 helicòpters i un avió militar per fer avançar la investigació sobre les possibles causes del sinistre. Cazeneuve es va mostrar molt prudent al parlar de l'accident i va demanar esperar que s'acabi la investigació per poder treure conclusions. La policia científica i tècnica està encarregada de les indagacions sota l'autoritat de la fiscalia de Marsella, que ha obert una investigació sobre homicidi involuntari després de l'accident aeri, cosa que és habitual en aquests casos. «Al migdia vaig començar a veure una columna de fum a l'aire des de la finestra de casa. Del centre del poble al lloc de l'accident hi deu haver uns 3 quilòmetres en línia recta, però som a la muntanya i està molt nevat. Ara hi ha un ballet d'helicòpters sobre els nostres caps», resumia un habitant de Vernet.