05 d’ag 2020

Anar al contingut

Tragèdia aèria al Sahel

L'aviació civil viu una setmana negra amb prop de 400 morts

La desaparició del vol de Malaysia Airlines del març segueix sense resoldre's

El transport aeri ha patit aquest juliol la pèrdua de tres avions comercials

EL PERIÓDICO
BARCELONA

La desaparició del McDonnell 83 de l'aerolínia espanyola Swiftair, operat per Air Algérie, amb 116 persones a bord, ja és un dels successos més greus que ha patit l'aviació civil des de començament d'any i el segon més tràgic d'aquest fatídic mes de juliol, amb prop de 400 víctimes mortals. En tot just uns dies, davant el desconcert general, el transport aeri civil ha conegut una setmana negra a tot el món, amb la pèrdua de tres avions sobre tres continents: Europa, Àsia i, ahir, Àfrica.

Sense incloure l'incident de Mali, fins ara el tràgic balanç del juliol pujava almenys a 368 víctimes mortals. El sinistre més greu, pel nombre de morts i per les seves inquietants circumstàncies, es va registrar el dia 17 de juliol, quan un Boeing-777 de Malaysia Airlines, amb 298 passatgers a bord, es va estavellar a la regió de Donetsk, a l'est d'Ucraïna, escenari d'intensos combats entre les forces governamentals i els rebels prorussos.

L'avió, que cobria el trajecte entre Amsterdam (Holanda) i Kuala Lumpur (Malàisia), va ser abatut per un míssil terra aire presumptament llançat pels separatistes, segons els serveis d'intel·ligència dels EUA. L'aparell va caure a prop de la localitat de Grabovo, no lluny de la frontera russa. No hi va haver supervivents. El sinistre va causar una forta commoció a Holanda, d'on eren la majoria de víctimes (192).

EMERGÈNCIA / Dimecres passat es va produir el segon gran sinistre del juliol, quan un avió de passatgers de la companyia taiwanesa TransAsia Airways es va estavellar a l'intentar un aterratge d'emergència a l'illa de Penghu, a la costa occidental de Taiwan. A l'aparell, un bimotor ATR 72, hi viatjaven 54 passatgers -entre ells, quatre nens- i quatre tripulants. Van morir 48 persones, entre elles dos francesos.

El vol GE222 s'havia enlairat de l'aeroport de Kaohsiung Siaogang (al sud-oest de Taiwan) amb més d'una hora de retard, a causa de les males condicions atmosfèriques derivades del tifó Matmo, amb fortes pluges i vents violents, que afecta aquests dies l'illa. Segons el que estava previst, hauria d'haver aterrat a Penghu mitja hora després, però es va estavellar sobre diverses cases de l'aeroport de Magong després d'un intent avortat d'aterratge. L'avió va explotar a l'impactar contra el terra i va estar en flames fins que van arribar els equips d'auxili.

Un altre dels accidents que s'han produït al juliol es va registrar el dia 2, quan van morir quatre persones quan un Fokker 50 de càrrega es va estavellar contra dos edificis comercials de Nairobi (Kenya), minuts després d'haver-se enlairat. Tres dies després, una fallada al motor esquerre va causar l'accident de l'avioneta que es va estavellar a Polònia i va provocar la mort d'11 persones. Mentrestant, un misteriós accident aeri segueix sense resoldre's, el de l'avió de Malaysia Airlines, el MH370, que el 8 de març va desaparèixer a l'oceà Índic amb 239 persones a bord quan es dirigia de Kuala Lumpur a Pequín (Xina).