05 d’ag 2020

Anar al contingut

El SEPLA denuncia "la precarietat laboral" dels pilots de Swiftair

El sindicat de pilots acusa la companyia de pagar sous molt baixos

El sindicat de pilots Sepla va denunciar fa poc més d'un any a la seva revista Mach82 que "Swiftair institucionalitza la precarietat laboral" i va denunciar l'aerolínia per aplicar una "política" d'estalvi de costos "a costa de precaritzar al límit la professió de pilot" amb el consegüent risc per a la seguretat aèria.

Concretament, en el seu número 166 del 2013, actualment inaccessible des de la pàgina web de la publicació, però al qual ha pogut accedir Europa Press, el col·lectiu de tripulants de vol va denunciar l'aerolínia per aplicar aquest tipus de polítiques laborals que "no eren noves".

"Menys de 12.000 euros a l'any, cosa inaudita en el món de l'aviació", assegurava el sindicat en l'esmentada publicació, on puntualitzava que "la qualitat de l'operació aèria depèn en gran part del nivell de les condicions laborals que s'ofereixin als que són responsables del vol".

El col·lectiu va precisar que "des de fa anys", la companyia era "el paradigma a Espanya del concepte de pagar per volar". I és que Swiftair converteix les cabines dels seus avions en "escoles de vol" ja que els pilots fan les hores necessàries per obtenir l'habilitació de tipus d'un avió a la cabina dels avions de Swiftair.

"En comptes de pagar al copilot per fer una feina, el seient d'aquest passa a ser utilitzat per un estudiant aspirant a pilot, que està pagant per fer aquesta feina", segons el Sepla que advertia del "seriós risc per a la seguretat" que suposen aquestes pràctiques.

Salaris baixos

Els pilots asseguren que aquesta fórmula "sens dubte rendible" podria suposar un seriós risc per a la seguretat. A més, la direcció de Swiftair, així com el Comitè d'Empresa "amb l'objectiu de "fomentar l'ocupació en la companyia", van firmar un pacte que creava tres nivells salarials nous per a copilots.

Tres nivells que redueixen enormement el salari de les incorporacions de la companyia que, a més no cobraran per hora de vol, cosa que suposa en la pràctica l'equiparació del salari fix i el variable.

L'acord, que no va comptar amb l'acord del Sepla, assignava un salari brut per a aquest col·lectiu de 842 euros al mes. És a dir, més d'un 40% menys del salari més baix que cobra un copilot. Això és, 1.404 euros.

No obstant, cal precisar que els tres nivells de salaris que va estipular l'aerolínia per als seus copilots no eren per a tots els models d'aeronaus que conformen la seva flota --més de 30 avions--.

Els copilots afectats per la reducció salarial van ser els tripulants dels ATR --avions de transport regional-- i els Embraer. En quedaven fora els MD --fabricats per McDonnell Douglas, empresa que va passar a ser propietat de Boeing-- i els Boeing 737. L'avió que va desaparèixer an la zona de Mali, a l'Àfrica, és un MD83.

A aquest marc laboral s'hi suma una indemnització pactada per acomiadament després de dos anys de 1.900 euros, "una quantitat més que assumible per l'empresa". Segons el Sepla s'obre així la porta perquè la companyia pugui anar reciclant la seva plantilla de copilots cada dos anys amb l'estalvi de diners que això comporta.

A la revista del Sepla del 2013 ja s'advertia que aquesta precarietat laboral "amenaça la qualitat de les operacions". El sindicat advertia que un dels principals preceptes que han de regir els factors humans a la cabina d'un avió per garantir la seva seguretat és del de "cabina estèril".

És a dir que les tripulacions al comandament d'un avió han de ser "completament alienes" a les circumstàncies personals i professionals que els afecten, de manera que les seves decisions com a responsables de l'operació no es vegin afectades pel seu estat d'ànim.

"La política de la companyia, encaminada a estalviar costos a expenses de les seves plantilles, no sembla tenir en compte aquest element", va advertir el Sepla en la seva revista.

Així reconeix que, tot i que les noves incorporacions de Swiftair solen ser "joves entusiastes per la idea de volar, la qualitat de l'operació aèria depèn en gran part del nivell de les condicions laborals que s'ofereixin als que són responsables del vol".

La revista 'Mach 82' va ser fundada el 1978. 'Mach 82' recull en les seves pàgines notícies d'actualitat del món de l'aviació amb articles d'àmbit laboral, legislatiu i financer. La revista 'Mach 82' és l'òrgan d'expressió del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA). A través de les seves pàgines els més de 6.000 afiliats poden expressar les seves idees i propostes dins i fora del Sindicat.