Els problemes de l'Estat
Maradona, el rei
Intel·lectuals reflexionen sobre l'antagonisme entre el nord i el sud d'Itàlia
Nàpols, amb un 20% d'atur juvenil, acusa la falta de referents i l'absència de burgesia

En ple Nadal 8 Un home vestit de Santa Claus passa davant d’escombraries acumulades en un carrer de Nàpols. /
«¿Sap per què vam elegir Maradona rei de Nàpols?». Salvatore Lanza, secretari d'una associació de neoborbònics, explica que el «pibe d'or» va permetre que el Nàpols guanyés la Juve de Torí (Piemont), capital del regne que el 1861 va conquistar el de les Dues Sicílies per a Itàlia.
Virman Cusenza observa la ciutat des del segon pis de la seu del diari local Il Mattino, del qual és director. Diu que tres anys enrere Berlusconi «va contenir el problema de les deixalles, però no el va resoldre». «Afanyeu-vos», diu la primera pàgina d'una vella edició del diari, penjada a la paret del seu despatx.
L'atur entre els joves de la ciutat supera el 20% i aquests dies la Camorra posa bombes a les esglésies perquè no paguen el peatge mafiós. «Les escombraries no és un problema tècnic, sinó polític, una lliçó al nord d'aquest sud contaminat i sofrent», apunta l'historiador Luigi Mascilli Migliorini.
Reciclar en va
Cusenza il·lustra que «la burgesia està absent», com ho estava el 1799 quan un grup d'intel·lectuals no van aconseguir encomanar-li la
«revolució popular partenopea». «La burgesia està immòbil i els plebeus estan inquiets», rematen la majoria dels intel·lectuals napolitans, que als seus domicilis practiquen la selecció d'escombraries. Però quan la treuen al carrer, l'han de tornar a barrejar «perquè no hi ha contenidors específics per a cada tipus de residus».
«Si un neix a Milà sap què serà o farà, a Nàpols no», subratlla el professor d'història econòmica, Giggi De Matteo, segons el qual «Nàpols és una ciutat envejable des d'un punt de vista social, perquè és interclassista», encara que pateixi l'handicap de ser una excapital que «no ha trobat una altra identitat». «La patologia més abundant a la ciutat és el buit, la falta de referents», diagnostica la psiquiatra Rossana Calvano.
Nicola Ostuni, desencantat historiador d'economia, es mostra escèptic sobre la creativitat napolitana, mentre que altres insisteixen que precisament «la fantasia dels seus habitants la salvarà». «Nàpols no té una identitat econòmica, i per tant no existeix», conclou De
Matteo.
El filòsof Sebastiano Maffettone puntualitza que «les escombraries són una metàfora d'una Itàlia invertebrada», en què, afegeix, «ja no és suficient recollir-les sinó que necessiten una reconstrucció de l'ètica pública».
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció