DUES SETMANES DE DESCANS CADA 75 DIES

Uns 60 pilots espanyols d'avió es refugien de la crisi econòmica al Vietnam

Els professionals busquen més reconeixement social i estabilitat laboral

Un pilot a la cabina d’un avió.

Un pilot a la cabina d’un avió. / ARXIU / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
ERIC SAN JUAN / EFE / HANOI

La crisi econòmica ha empès uns 60 pilots d'aviació espanyols a emigrar al Vietnam, on, a més de tenir unes millors condicions laborals, disfruten d'un reconeixement que diuen haver perdut a Europa.

"Aquí se segueix respectant l'opinió i la decisió del comandant, se'ns dignifica com a persones i professionals, s'admira i es reconeix la nostra feina i això és una cosa que a Espanya s'havia perdut els últims anys", afirma Iván Ollé, que va desembarcar a Ho Chi Minh (antiga Saigon) ara fa un any contractat per l'aerolínia estatal, Vietnam Airlines.

Aquest experimentat aviador, que abans va treballar en companyies d'Espanya, França i fins i tot de la República Centreafricana, no s'ho va pensar dues vegades quan va rebre l'oferta per venir al Vietnam, encara que senti enyorança per la família.

"La vida a Saigon és fàcil, és una ciutat segura, la gent és amable i la companyia ens dóna un tracte molt favorable, però trobo molt a faltar la meva família i estic buscant una bona escola perquè la meva dona i els meus fills vinguin", explica.

La bona experiència d'Ollé, pioner entre els pilots espanyols, aviat va animar altres professionals de l'aviació, que han trobat al país asiàtic l'estabilitat laboral que no tenien a Espanya, alguns d'ells procedents d'Air Comet, que va suspendre les seves operacions el mes de desembre passat.

Adaptació

Cobert per un enorme impermeable de plàstic, imprescindible en plena temporada dels monsons, Iván es mou amb naturalitat a bord de la seva petita motocicleta, adaptat a l'eixam de ciclomotors que es belluguen en totes les direccions a base de continus cops de clàxon. Quan aprens a conduir en aquest caos, ja has superat la prova per viure al Vietnam, encara que el més difícil és aprendre l'idioma, per exemple, si dius Thay Ban Nha pots dir Espanya o et venc casa meva. És una llengua impossible", diu de broma.

L'aerolínia vietnamita necessita pilots estrangers amb experiència per desenvolupar els seus plans d'expansió, i per això està reclutant desenes d'aquests professionals. Felipe Martín, un madrileny de 38 anys que va començar a treballar per a Vietnam Airlines fa sis mesos animat pel seu amic Iván, explica que al país indoxinès "les asseguradores exigeixen a les aerolínies un percentatge de comandants amb titulació a l'estranger".

Tracte exquisit

Instal·lat amb la seva dona i els seus fills petits, amb un salari que triplica el que tenia a Espanya i un contracte que li permet disfrutar de dues setmanes de descans cada 75 dies i vols gratuïts a Espanya, Felipe té plans per quedar-se uns quants anys al Sud-est Asiàtic content pel "tracte exquisit als pilots".

Notícies relacionades

"Em veig aquí cinc anys i si el mercat és acceptable tornaré a Espanya, o si no a un altre país", diu. Segons aquest aviador que va treballar durant 11 anys en diferents companyies espanyoles, aquesta aventura "és una volta a l'antiga aviació, al respecte que tenien els pilots fa 40 anys a Espanya".

"Al nostre país, la professió no està valora, no és de futur. Crec que a llarg termini tornarà a ser el que era, però de moment a Espanya les empreses tenen la paella pel mànec", protesta. Tots aquests avantatges han convertit el Vietnam els últims mesos en un dels destins preferits de la diàspora de pilots espanyols, que també han anat a altres països amb aerolínies emergents, com la Xina, Qatar o els Emirats Àrabs Units. Segons Ollé, actualment hi ha més de 300 pilots espanyols treballant a l'estranger.