CRÒNICA DES DE JOHANNESBURG
La ciutat que respira música

Festival de Dansa Umbrella.
El Festival de Dansa Umbrella de Johannesburg, que se celebra aquests dies, és menys conegut internacionalment que la seva casa mare londinenca. Però això no sembla que preocupi especialment els aficionats locals, que vibren davant els salts i les piruetes de ballarins i ballarines. Als antípodes dels típics balls zulus dels centres turístics i les festes escolars, la imatge és altament xocant. Es tracta d’autèntica dansa contemporània, d’alt nivell però que no per això renuncia a unes arrels africanes que mostra orgullosament.
El Festival Umbrella és exactament el que diu el seu nom. És un espai on els nous creadors poden fer-se un lloc, començar a ser coneguts i aspirar, amb sort i esforç, a una certa visibilitat internacional. Però per ser una trobada de «futures promeses», no sorprèn tant la quantitat i qualitat de les propostes sinó l’èxit de públic. S’ha de pensar que parlem d’un art tan minoritari com la dansa contemporània.
Però en aquesta ciutat sembla que no hi ha cap proposta musical que no tingui els seus adeptes. Johannesburg respira música, viu per a ella. I tant fa si és jazz, rock, cants tradicionals, hip-hop o dansa contemporània. Sempre hi ha públic disposat a omplir la sala que sigui. I, cal dir-ho tot, sempre hi ha uns artistes de qualitat disposats a donar al públic el que demana. Perquè encara que és cert que Johannesburg és escenari obligat per a qualsevol grup africà –els europeus i americans prefereixen Ciutat del Cap–, s’ha de reconèixer que el seu planter local és formidable.
Però això és el mínim que se li pot demanar a aquesta ciutat on la imatge més quotidiana –o més íntima si es prefereix– és la d’una dona negra amb un nen lligat a l’esquena cantant mentre treballa de qualsevol cosa. Cantant, aquesta és la dada clau. Perquè els sud-africans canten i ballen a la feina i a l’església, en les manifestacions i en els enterraments. No poden entendre cap activitat social sense música.
El gran poeta Dennis Brutus, que va compartir presó amb Mandela, m’explicava que la pitjor crueltat que va patir a la presó de Robben Island va ser que els prohibissin cantar. Aquesta és una afició que s’aprèn aviat, que literalment mamen els nens que senten les seves mares cantar mentre van enganxats a la seva esquena. Però és l’església
–on s’assisteix massivament cada diumenge– la verdadera escola nacional de cant. Allà, als cors gospel, no només es crea la següent generació d’artistes sinó que també es crea una verdadera oïda col·lectiva i una capacitat per entonar en qualsevol moment i circumstància acompanyat de desconeguts.
Notícies relacionadesNomés a partir d’aquesta experiència s’entén com és possible que els 50.000 seguidors que abarroten l’estadi Ellis Park siguin capaços d’entonar a l’uníson i fent dobles i triples veus una cançó complexa i sensible com ésEl trende Hugh Masekela.
I fins i tot en la foscor del teatre, enmig de la senzilla solemnitat dels passos de dansa, és fàcil descobrir algun peu marcant el ritme de la música.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Pogacar triomfa en el Dauphiné davant Vingegaard
- Russell s’imposa en el caos de McLaren al Canadà
- La lliçó del compromès Leo Messi
- Un PSG insaciable esclafa l’Atlètic