Des de Brussel·les // Eliseo Oliveras

Dia sense cotxes a la capital d'Europa

2
Es llegeix en minuts
Eliseo Oliveras

Un dia a l'any, els habitants de Brussel.les deixen de banda el seu venerat auto- mòbil, símbol predilecte d'estatus social a la capital europea, i es llancen alegres a la conquista de la ciutat sobre dues rodes. Durant deu hores, de 9 del matí a 7 de la tarda, la circulació d'automòbils va estar ahir prohibida en els 19 municipis que formen la regió capital de Brussel.les i les calçades van ser ocupades des del matí per desenes de milers de persones, a peu, amb bicicleta o sobre patins.

El dia sense cotxes s'ha convertit en una tradició de la vida de Brussel.les, que les famílies esperen amb entusiasme i que permet reviure l'esperit desenfadat de les vacances sense marxar de la capital, sobretot quan les vacances es perceben ja com una cosa molt llunyana, perquè els belgues les acostumen a fer al mes de juliol.

La jornada se celebra cada any a mitjans de setembre, just abans de l'arribada de la tardor, i constitueix una mena de comiat simbòlic de l'estiu. La prohibició d'utilitzar l'au- tomòbil, inicialment limitada al centre de la ciutat, es va ampliar fa anys a tota la regió de l'interior delring, l'autopista que circumval.la la capital belga. Les protestes inicials dels menys inclinats a l'esport d'Eddy Merck han quedat silenciades per l'èxit de la convocatòria. La gratuïtat del transport públic durant la jornada, en un país on la població es distingeix per intentar estalviar el màxim de despeses possibles, també ajuda els reticents a oblidar l'inconvenient de no poder usar el cotxe.

Grans i petits, sols o en grups, parelles, famílies senceres i fins a tres generacions familiars juntes es van dedicar ahir a recórrer els barris, a passejar pels seus racons favorits de la ciutat o a descobrir noves zones de la capital, aprofitant que el dia sense automòbils coincideix amb les jornades del patrimoni, que obren al públic edificis històrics que normalment són inaccessibles al ciutadà.

Les rialles dels nens, les converses de les trobades imprevistes d'amics i coneguts i el so d'algun timbre de bicicleta van substituir el soroll habitual dels cotxes. La caiguda de la contaminació va ser destacada en unes pantalles gegants a la plaça Poelaert i al Mont des Arts pel Govern, que intenta promoure l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport urbà, malgrat el clima inclement que acostuma patir la ciutat durant bona part de l'any.

Notícies relacionades

La majoria dels vianants van acabar convergint al centre de la ciutat. Per a alguns nens, com Sergi M., era el primer dia sobre una bicicleta com la dels grans, sense les dues rodetes addicionals de suport. D'altres, més petits, anaven encara asseguts a la cadireta darrere del seu pare o de la seva mare. Algunes famílies portaven un petit remolc, on estaven instal.lats còmodament els seus fills.

Encara que el sol va quedar tapat pels núvols, la temperatura es va mentenir càlida i les terrasses dels cafès, els bars i els restaurants van quedar desbordades de gent al llarg de tot el dia, amb les bicicletes amuntegades al costat. "¿Qui sap si no plourà el cap de setmana que ve?", em va comentar somrient un veterà ciclista amb una copa de cervesa a la mà.