De l'internet de les coses a l'internet del cos

Com més lluny arribi la tecnologia, més curta serà la distància que ens en separi

2
Es llegeix en minuts
ALBERTO GONZÁLEZ

En molts casos, és l’últim que veiem abans d’anar a dormir i el primer a l’obrir els ulls. I no ens referim precisament al rostre de la persona estimada, sinó a la pantalla del mòbil. De fet, més d’un quart de la població espanyola no dubta a admetre la seva addicció pel seu ‘smartphone’ (o pels continguts als quals accedeix). A nou de cada deu els resulta impossible estar un dia sencer sense fer ús del telèfon, segons l’estudi Digital Consumer Survey, de Nielsen i Dynata. I les principals accions que fem són consultar les xarxes socials, enviar missatges instantanis, consultar el correu electrònic o entretenir-nos amb algun joc.

No obstant, «cada vegada serà més freqüent que utilitzem el mòbil per a un tipus de gestió personal més profunda i productiva», considera Eduard Martín, CIO i director del Programa 5G, Mobile World Capital Barcelona. «En un futur pròxim l’utilitzarem per fer un munt de coses que aniran més enllà de les apps tal com avui les coneixem», afegeix l’expert. «Tindrem serveis financers avançats, examinar l’estat de la mobilitat a la nostra ciutat, tenir experiències turístiques immersives o controlar el nostre propi benestar en aspectes relacionats amb la nostra salut», apunta la mateixa font.

Notícies relacionades

Per a això assistirem a un acostament (o integració) de la tecnologia a l’ésser humà, i s’arribarà fins i tot a utilitzar el nostre propi cos com a plataforma tecnològica. I, tot i que ara mateix ens soni a ciència-ficció, són molts els projectes que, en aquest sentit, es troben en una fase avançada de desenvolupament. És el cas de samarretes que, mentre fem exercici físic, envien al mòbil informació sobre la nostra respiració o ritme cardíac, fent sonar una alerta en el cas de sobrepassar cert límit de seguretat. I així fins a exemples més futuristes, com ara els implants de xip sota la pell, que ens permeten obrir les portes de casa, encendre i apagar els llums o fer pagaments.

Innovació contínua en serveis

Lluny de quedar-se endarrerida davant de la velocitat d’avenç de la digitalització i la innovació tecnològica, la banca mòbil també està investigant i innovant per aplicar aquests desenvolupaments en la millora dels seus processos i serveis. Per exemple, és destacable el desenvolupament de sistemes biomètrics com ara eines per millorar la seguretat dels clients, així com la tecnologia ‘blockchain’ (xarxa distribuïda, que representa el sistema de protecció més segur conegut fins ara). Així mateix, el desplegament d’eines d’intel·ligència artificial pot tenir un impacte molt positiu per a nombroses àrees i serveis, com en els models de valoració de risc, en el desenvolupament de nous productes o en el control del frau. En aquest sentit, CaixaBank ha obtingut el premi al Banc més Innovador d’Europa Occidental (entregat per The Innovators – Global Finance) en els dos últims anys.