El Periódico de L'Hospitalet

Del 2019 al 2023
L’Àrea Metropolitana de BCN tan sols aconsegueix 128,5 M d’inversió europea durant el mandat
L’import europeu mobilitzat per l’administració s’allunya considerablement dels mil milions que preveia obtenir únicament via fons Next Generation
Ramon Torra, gerent de l’AMB, va parlar a l’octubre de «marginació» a l’administració metropolitana en el sistema de concessió dels fons

Un import de 128,5 milions d’euros és la inversió europea final que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aconseguit mobilitzar durant aquest mandat 2019-2023, segons ha informat en un comunicat de balanç de mandat l’ens que dona cobertura a 36 municipis de l’àrea de Barcelona.
Aquesta quantitat, tal com va avançar aquest diari, dista considerablement de la previsió inicial de l’administració pública metropolitana, que havia albirat en els fons Next Generation, activats per la Unió Europea per fomentar la recuperació econòmica després de la pandèmia, una font de recursos decisiva per invertir en el marc de les seves competències.
Si la corporació s’havia marcat com a objectiu obtenir únicament via fons Next Generation uns 2.716,78 milions a data de 2026 per a projectes com ara digitalització del territori, mobilitat sostenible i infraestructura verda, tres anys abans de la finalització de l’esmentat termini la inversió europea final és de 128,5 milions, dels quals tan sols 89,8 M responen a fons Next Generation.
Durant el present mandat, els esmentats fons europeus s’han invertit en projectes com l’ampliació de les zones de baixes emissions (40 M); la rehabilitació de vivendes metropolitanes (37,7 M); la reconversió de l’Ecoparc 3 per al tractament de fracció orgànica de residus municipals (9,9 M); i la millora de les infraestructures per a la gestió de residus metropolitans (2 M).
«Marginació» metropolitana
Sobre la gran diferència, Ramon Torra, gerent de l’AMB, va parlar en el seu moment de «marginació» a l’administració metropolitana en el sistema de concessió dels fons.
«Es discrimina el territori i els seus habitants», va afirmar Torra en relació amb l’espai metropolità de 3,3 milions d’habitants, en el sentit que no es reconeix l’AMB com a administració que pugui optar als fons, al contrari del que passa amb els ajuntaments. Torra va remarcar que el Govern central deixa l’AMB fora de joc amb les seves normes, i que en ocasions la Generalitat no juga al seu favor.
Durant el present mandat, els esmentats fons europeus s’han invertit en projectes com l’ampliació de les zones de baixes emissions (40 M); la rehabilitació de vivendes metropolitanes (37,7 M); la reconversió de l’Ecoparc 3 per al tractament de fracció orgànica de residus municipals (9,9 M); i la millora de les infraestructures per a la gestió de residus metropolitans (2 M).
La inversió dels fons Feder
Quant a l’aterratge metropolità del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder), que complementen els Next Generation en el suport europeu a l’AMB, entre el 2019 i el 2023 ha suposat, a través d’un conveni amb la Generalitat de Catalunya, un total de 56,9 M.
Aquests 56,9 milions han sigut destinats principalment als espais fluvials metropolitans (13,9 M); a la il·luminació led en l’àmbit de les rondes (11,4 M); a patrimoni industrial i cultural (8,9 M); a instal·lacions fotovoltaiques (5,9 M); o al projecte Bicivia, la xarxa d’eixos pedalables metropolitans.
Notícies relacionadesLa inversió europea total durant aquest mandat cobreix el 66% del cost total dels projectes desenvolupats, que ascendeix a 194 milions d’euros. Amb aquesta inversió, l’AMB «promou la millora dels serveis i les infraestructures de la metròpolis de Barcelona, i té com a objectius afavorir el pas cap a una economia baixa en carboni, transformar la mobilitat cap a un model més sostenible i digitalitzar el territori», exposa l’ens en el seu comunicat.
Entre el 2019 i el 2023, l’AMB ha gestionat un total de 73 projectes subvencionats per la UE, i totes les àrees de l’ens metropolità han participat. D’aquests, 15 han sigut finançats amb fons Feder, 4 amb fons Next Generation EU i 54 a través d’altres convocatòries europees. Dels 73 projectes, l’AMB ha liderat 25 i ha participat com a sòcia en 48 més. Quant a la implicació local, tots els municipis metropolitans han estat involucrats en els projectes de l’AMB.
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»
- Crisi a les files socialistes Salazar renuncia al seu lloc a l’Executiva del PSOE després de ser acusat d’«assetjament sexual»
- Congrés dels populars Albiol defensa que el PP dialogui amb Junts per presentar una moció de censura contra Sánchez i convocar eleccions
- Insectes El millor truc per fer fora els peixets d’argent de casa nostra
- Partit Popular Toni Nadal, al Congrés del PP: «A Mallorca parlem català, no mallorquí»