El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Por de «mesos durs»

El petit comerç de l’Hospitalet encara la pujada de gener (i febrer) amb intranquil·litat

  • Tot i que assenyalen que la campanya de Nadal ha anat «moderadament bé» indiquen que les previsions per a principis d’any són més desfavorables que favorables

  • Els comerciants demanen a les administracions més suport perquè els petits comerços puguin competir amb les grans superfícies

El petit comerç de l’Hospitalet encara la pujada de gener (i febrer) amb intranquil·litat

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

«Al gener i el febrer tocarà estrènyer-se una mica més el cinturó, a veure el que ens apugen». Dolores Caseiro, veïna de 82 anys del barri de Collblanc de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès), es queixa al costat del mercat de la zona que, almenys pel que fa a l’alimentació, «cada vegada és tot més car».

Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), els productes alimentaris eren un 15,3% més cars al novembre –últimes dades disponibles– que un any enrere. Malgrat això, representants del petit comerç de la segona ciutat de Catalunya expliquen que la campanya de Nadal ha anat «moderadament bé».

«Arran de com va ser la campanya del Black Friday, pensàvem que el Nadal seria pitjor», explica Iban Salvador, president de PimeComerç del Baix Llobregat i l’Hospitalet, que també espera que finalitzin les rebaixes per fer un balanç més precís de la temporada.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Tanmateix, per Salvador, les previsions de cara a la pujada de gener (i febrer) són més desfavorables que favorables.

Més venda per Nadal

Cristina Martín, presidenta del Mercat del Centre de l’Hospitalet, també assenyala que, després de dos anys marcats per la pandèmia, aquest Nadal hi ha hagut més venda, en gran manera, perquè «ens hem reunit amb normalitat».

De fet, l’últim indicador de Comertia, associació que agrupa unes 60 empreses familiars catalanes, reflecteix que el sector va vendre un 10,7% més aquest desembre que un any enrere, tot i que l’entitat remarca que l’increment està també vinculat amb els encariments derivats de la inflació.

Per la seva banda, Mireia López, presidenta de l’Associació de Comerciants del Barri de Santa Eulàlia de l’Hospitalet, explica que la campanya de Nadal ha afavorit comerços vinculats a l’alimentació o els regals, però que d’altres, com el tèxtil, han vist que «el comerç ‘online’ els ha tret molta feina».

Com Comertia, López també explica que tot i que es vengui el mateix que altres anys, els costos d’adquisició previs són més elevats i «el benefici és més baix».

A l’expectativa de febrer

«Al final, el Nadal és un moment molt concret, on tothom sembla que ha de ser feliç i comprar. El febrer és el que posarà les veritables marques d’on som», matisa Martín. «Passades les festes, torna la incertesa pels preus de l’energia, dels productes...», afegeix la presidenta del Mercat del Centre, que comenta que «sembla que ara estiguem tots a l’expectativa que passi alguna cosa que no sabem què és».

Respecte a com preveu el comerç de la ciutat la pujada de gener, Mireia López remarca que durant aquest mes, empesa per les rebaixes, la gent continua comprant i que, tot i que ja arriben els rebuts de desembre, allò de la pujada de gener «és més un tòpic» i que el mes que pesa més és febrer. «Per al petit comerç és pitjor sempre el febrer», assevera López.

Així, la presidenta de l’Associació de Comerciants de Santa Eulàlia destaca que, per als petits comerciants, «hi ha por que el gener i el febrer siguin durs», perquè, segueix Mireia López, «no hi ha previsió de regular les despeses bàsiques ni que apugin els sous. Amb aquest context i la inflació, la gent no gastarà».

Ho reafirma la Rosario, veïna del barri del Gornal de 68 anys, que explica que continua «comprant de tot, però menys». Un altre exemple és el del Gabriel, de 49 anys i veí de Collblanc, que indica a aquest diari que tampoc ha deixat de comprar, però sí que ha canviat els seus establiment habituals després de l’alça de preus: «Abans anava més a Casa Ametller i ara vaig més a altres llocs».

Suport al petit comerç

El president de PimeComerç del Baix Llobregat i l’Hospitalet assenyala que en la temporada nadalenca ja van detectar el tancament d’algunes botigues. Per això, anima la ciutadania que participin de les seves compres «al petit comerç». «Oferim moltes més garanties que les grans superfícies», manté Salvador.

Així ho defensa també la Rosario: «A Mercadona mig quilo de maduixes em costaven ara quatre euros i escaig. Me n’he anat a la fruiteria i tenien el quilo a 2,99 euros». Des que els preus van començar a pujar, aquesta veïna del Gornal remarca que ha anat canviant de llocs per fer la compra.

També ho defensen Cristina Martín i Mireia López, que, a més de reclamar que es fomenti el consum de proximitat, demanen a les administracions canvis més estructurals. «La rebaixa de l’IVA potser pot ajudar famílies que ho estan passant malament, però si comencem a abaixar impostos com a solució es recaptarà menys i hi haurà més problemes per pagar alguns serveis bàsics», resumeix la presidenta del Mercat del Centre de l’Hospitalet.

Notícies relacionades

«Abans el majorista et venia a tu i tu al consumidor. Amb la globalització, el majorista ven directament també. Llavors, ¿com es pot nodrir el petit comerç en aquestes circumstàncies?, es pregunta López. I afegeix amb referència a la competència ‘online’ i de les grans superfícies: «No sé de quina manera, però s’han de modificar les regles per poder jugar tots en igualtat de condicions».

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet