El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

A l’expectativa

El comerç local de l’Hospitalet tem els efectes de la inflació davant la campanya nadalenca

  • Després de dos anys marcats per la pandèmia, els comerciants moderen les esperances de recuperació pels alts preus

  • Les entitats demanen a les administracions que cuidin el petit comerç perquè el públic no es concentri a les grans superfícies i la venda ‘online’

El comerç local de l’Hospitalet tem els efectes de la inflació davant la campanya nadalenca

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

«Aquest any toca reduir les despeses. Tot és caríssim. Ara vaig a diferents supermercats per comparar preus», remarca Marta Serra, veïna de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès), a la sortida del Mercat del Centre.

La Marta explica com al llarg dels últims mesos ha anat canviant els seus hàbits de consum i que ara compra menys carn i peix a favor d’ous i pollastre. «També he reduït en extres com el formatge o l’embotit. Si abans comprava dues o tres vegades per setmana, ara una a tot estirar i si compro pernil, per descomptat, res d’ibèric».

L’exemple de la Marta no és una excepció, com ja va publicar aquest diari, l’últim baròmetre de l’Associació d’Empreses de Gran Consum (AECOC) va detectar que un 86% dels consumidors enquestats ha canviat l’establiment on fa la compra per intentar abaixar el cost de la cistella.

Després de dos anys de Nadal amb confinaments i restriccions per la pandèmia de la covid-19, el 2022 es postulava com una esperança per al comerç de proximitat, però la guerra a Ucraïna i la consegüent inflació amenacen de frenar aquesta anhelada recuperació.

Iban Salvador, president de PimeComerç del Baix Llobregat i l’Hospitalet, adverteix que, a causa de la pujada dels costos energètics i de la campanya de Black Friday, les previsions per a les petites i mitjanes empreses no són bones de cara a l’actual temporada nadalenca. «A Catalunya, es preveu que la contractació caigui un 17% respecte a l’any passat i que les vendes ho facin un 15%», assenyala Salvador, que afegeix que l’Hospitalet i el Baix seguiran la mateixa línia.

Incertesa entre les associacions locals

Malgrat que les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) reflecteixen que la inflació va baixar a l’octubre per tercer mes consecutiu, els aliments van tornar a marcar una pujada anual rècord, del 15,4%, la més alta des del començament de la sèrie, el gener de 1994.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

«Tot està una mica a l’expectativa», reflecteix Mireia López, presidenta de l’Associació de Comerciants de Santa Eulalia. López, qui també regenta un tendeixi d’alimentació, comenta que les campanyes de 2020 i 2021 van ser dolents a causa la pandèmia: «L’any passat t’arribaven encàrrecs i, de sobte, se’t cancel·laven perquè algú havia donat positiu i ja no es podien reunir».

Així, la presidenta de l’Associació de Comerciants de Santa Eulàlia explica que en els mesos de maig i juny d’aquest any preveien una «bona campanya nadalenca» després que ja no hi hagués restriccions i estigués tot obert, però que la inflació els ha tornat a posar en alerta. Malgrat això, López diu que creu que la campanya d’aquest any serà millor que la del 2021.

Una mica més optimista es mostra Cristina Martín, presidenta del Mercat del Centre de l’Hospitalet: «La gent es reunirà, hi ha moltes ganes». Tanmateix, Martín considera que les reunions familiars aquest any seran «més contingudes» i que la gent optarà per plats i productes on els preus no pujaran tant.

A més, la presidenta del Mercat del Centre augura que tant clients com comerciants es decantaran més pels encàrrecs perquè «hi ha peces que són cares i no pots perdre aquest producte».

Del mateix corrent que Martín és Manuel Gutiérrez, veí de l’Hospitalet ja jubilat i client del Mercat del Centre que incideix en el fet que, tot i que «tocarà ajustar-se una mica més la butxaca», aquest any «hi ha ganes de fer coses» perquè «demà no sabem el que ens trobarem».

La defensa del petit comerç

Malgrat la mala tendència de les dades, Iban Salvador, de PimeComerç, assenyala que la campanya de Nadal donarà «una miqueta d’aire» i que la veritable preocupació són els mesos de gener i febrer, quan el consum cau. Així, Salvador recorda que la petita i mitjana empresa ha hagut d’aguantar «circumstàncies molt dures» durant els últims anys, tant per les restriccions i les baixades de consum derivades de la covid, com per la presència cada vegada més gran de les grans superfícies.

El discurs de Salvador el comparteix la presidenta de l’Associació de Comerciants de Santa Eulàlia, Mireia López, que incideix també que la preocupació se situa més al febrer: «Pujada de gener no, de febrer, que és el mes on realment es nota».

Per la seva banda, M. Ángeles Sariñena, sisena tinenta d’alcaldessa i regidora de comerç i dinamització de l’Hospitalet, assenyala que comparteixen la inquietud pel tancament de petits comerços, però defensa que des de l’Ajuntament es treballa per –a més de les subvencions atorgades– fomentar la «modernització i especialització dels comerços» perquè puguin adaptar-se a les noves tendències i continuar funcionant.

Així, Sariñena defensa la importància del comerç local perquè té «una funció de cohesió social» i assenyala que, si no existís, «seríem una ciutat dormitori». Per aquesta raó, la regidora remarca que des del consistori s’han programat una seixantena d’activitats al voltant dels eixos comercials i els mercats de la ciutat en un programa de Nadal que es desenvoluparà entre el 13 de desembre i el 6 de gener.

Notícies relacionades

Amb tot, Mireia López demana a les administracions, i concretament a l’Ajuntament, que cuidi el petit comerç. «S’han de cuidar els entorns dels eixos comercials, tant en matèria de neteja, com de seguretat, com urbanísticament. Si no, la gent se’n va al centre comercial», conclou López.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet a EL PERIÓDICO L’Hospitalet