UNA història de Gràcia...

90è aniversari de l'estació de Fontana

La parada de la línia 3 deu el seu nom a la font d'una casa que ocupava el solar

Veterana 8 Entrada de l’estació de Fontana, a Gran de Gràcia.

Veterana 8 Entrada de l’estació de Fontana, a Gran de Gràcia. / CÉSAR DEZFULI

1
Es llegeix en minuts
LLUÍS PACHECO / BARCELONA

Barcelona té història fins i tot al subsòl. L'estació de metro de Fontana (Gran de Gràcia, 170), de la línia 3 (verda), va ser una de les pioneres de la xarxa suburbana barcelonina. Aquest any ha complert 90 anys i, malgrat tenir gairebé un segle d'història, manté molts detalls originals, com els gairebé 20 metres de profunditat, la peculiar façana exterior o l'únic accés de què disposa.

L'estació, que deu el seu nom a una font situada en una finca de Gràcia durant el segle XVIII, va formar part des del principi del projecte Gran Metro, amb què es va posar en marxa la primera xarxa ferroviària de la ciutat el desembre del 1924, encara que un retard en les obres del recinte en va ajornar la inauguració fins al maig del 1925. Aquella línia unia les places de Catalunya i Lesseps. El projecte de l'estació hauria pogut anar més enllà. Va arribar a proposar-se que Fontana fos la seu corporativa de Gran Metro. Però la proposta va ser desestimada per la mala relació entre l'empresa i l'Ajuntament.

Rajoles amb efecte

Notícies relacionades

D'aquella estació encara es conserven alguns trets. Els més coneguts són les rajoles blaves, grogues i blanques, creades per l'artista valencià Francesc Aguar, que delimiten l'entrada als túnels. El 1925, totes les parets de Fontana estaven cobertes d'aquestes rajoles. «La finalitat de la decoració era guanyar sensació d'amplitud perquè la gent, poc acostumada a moure's pel subsòl, se sentís més còmoda», comenta Manuel Marina, artífex de les visites subterrànies sobre la història del metro organitzades per CultRuta en col·laboració amb TMB. Marina afegeix que les rajoles originals «segueixen presents, però estan amagades darrere de la decoració del metro». El guia de CultRuta es mostra molt crític amb aquest tipus d'actuacions. «Avui podem presumir d'una xarxa de metro moderna, però no del seu patrimoni històric», comenta.

Al llarg de la seva història, la funció de Fontana no sempre ha sigut el transport. Durant la guerra civil, la  gent va fer servir l'estació com a refugi. «Era un lloc segur per a la gent que fugia dels bombardejos», conclou Marina.

Temes:

Metro