Comsa i FCC inicien el desdoblament de Glòries

L’ajuntament i la Generalitat concreten la seva aliança en un pla que promou eixos verds i la renovació entorn del metro de Pubilla Cases. La remodelació del Samontà fa que el consistori descarti presentar-se al Pla de Barris.

Comsa i FCC inicien el desdoblament de Glòries
7
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

La unió temporal d’empreses formada per Comsa i FCC executaran a partir de dilluns les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via, que inclouran la modificació del traçat del Trambesòs i el desdoblament de les vies entre les Glòries i la rambla del Poblenou. Es tracta d’unes obres que duraran 17 mesos i compten amb un pressupost de 23,6 milions d’euros sense IVA, que assumeixen gairebé a parts iguals l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l’empresa municipal BIMSA.

Las adjudicatàries són les mateixes empreses que es van encarregar de les obres de la prolongació del tramvia entre Glòries i Verdaguer, que el mes que ve complirà un any des de la seva entrada en servei.

Els treballs previs s’iniciaran diumenge i el dilluns següent ja es podrà començar a observar els efectes de la intervenció sobre el terreny. La principal afectació de cara a l’usuari, no obstant, tindrà lloc en el primer semestre del 2026, poc abans de l’estiu, quan es tallarà la circulació del tramvia diversos mesos. Afectarà la T4 però sobretot, durant més temps, la T5 i la T6. En la planificació dels treballs, que s’està ultimant aquests dies, es té en compte portar a terme la interrupció coincidint amb les vacances estivals, per minimitzar en la mesura que sigui possible els efectes sobre la mobilitat. No obstant, serà llarg i es mantindrà una vegada iniciat el nou curs escolar. L’Ajuntament habilitarà una oferta de transport alternatiu per cobrir els trams que quedin fora de servei.

Modificació del traçat

Les obres modificaran el traçat de les línies T5 i T6 del Trambesòs al costat Besòs de Glòries. En aquest punt seguiran de manera paral·lela el mateix recorregut que la T4 per la Diagonal, per arribar a la Gran Via pel carrer de Ciutat de Granada. Es tracta d’un zig-zag que l’associació Promoció del Transport Públic no veu amb bons ulls perquè considera que augmentarà el temps de viatge.

Però l’Ajuntament sosté que agrupar els traçats del tramvia a Glòries servirà per ordenar el costat Besòs de la plaça i aconseguir una fluïdesa més gran en la circulació d’autobusos, vianants, carrils bici i els cotxes que pugen pel carrer de Badajoz, una zona congestionada en hores punta. La simplificació haurà de permetre una millor combinació semafòrica que al seu torn repercutirà en menys temps d’espera també per al tramvia, segons fonts municipals.

El desdoblament de les vies entre Glòries i la parada de Can Jaumandreu, a la rambla del Poblenou, respon al fet que el tramvia preveu en el futur doblar el nombre de circulacions, sobretot una vegada s’hagi completat la unió dels dos extrems del tramvia per la Diagonal. Aquest tram del Trambesòs serà compartit amb l’autobús, és a dir que, pel mateix carril, circularan els autobusos i el tramvia.

El primer paquet d’accions de l’ambiciós pla de l’Hospitalet per reformar els seus barris del nord ja té xifra d’inversió. Seran 15 els milions d’euros que essencialment l’ajuntament (12 milions), amb l’ajuda de la Generalitat (tres milions), dedicarà a partir de l’any que ve a dignificar els dos quilòmetres quadrats on viuen uns 140.000 veïns.

Aquesta àrea vulnerable, històricament coneguda com a Samontà, està colpejada per les densitats de població més elevades d’Europa i ofereix senyals d’esgotament, com va evidenciar la multitudinària manifestació contra la inseguretat de l’1 d’octubre, en la qual van participar uns 3.000 veïns.

L’alcalde de l’Hospitalet, David Quirós, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, van presentar ahir les actuacions a l’equipament Florida 6.0, el futur centre de transformació digital beneït pel Mobile World Congress que Quirós reivindica com a símbol de la metamorfosi del nord de la ciutat.

Quatre grans eixos

Aquestes intervencions de regeneració urbana seran essencialment quatre: la millora del degradat entorn de l’estació de metro de Pubilla Cases, epicentre del malestar contra la inseguretat; la creació d’un eix verd per connectar els parcs de les Planes i la Torrassa, remodelant l’avinguda de Catalunya; l’ampliació del parc de la Torrassa, que guanyarà 7.000 metres quadrats més, i l’impuls d’una nova zona verda a la Torrassa.

"Volem revertir la degradació de l’espai públic que porta a la desesperança dels veïns", van dir a l’uníson Paneque i Quirós, que va tornar a subscriure les preocupacions dels 3.000 veïns que van sortir al carrer per denunciar la situació d’inseguretat dimecres. Paneque va explicar que, davant el llunyà horitzó de finalitzar les actuacions l’any 2035, el pla del Samontà es presenta com una eina per "afavorir la confiança dels veïns". La consellera, que va qualificar la reforma del Samontà com un "projecte de país", va deixar també un encàrrec als anteriors executius catalans: "El Govern no ha tingut polítiques de regeneració urbana durant massa anys. Els ajuntaments han estat sols", va criticar. El projecte contempla també l’impuls d’un pla específic de convivència i seguretat del Samontà, que Quirós va considerar com a "prioritari".

Del total de 15 milions d’euros, sis són específics del projecte del Samontà –tres del consistori i altres tants de la Generalitat– i nou redunden en inversions locals a la zona que l’ajuntament prioritza. Les accions les centralitzarà un full de ruta urbanístic anomenat Estratègia Urbana del Samontà, prevista per al primer trimestre del 2026 i que posarà el focus en els grans i en els nens. El full de ruta s’articularà al seu torn pel renovat Consorci per a la Reforma de la Granvia i el Samontà, integrat per l’Ajuntament de l’Hospitalet i la Generalitat.

En aquesta estructura administrativa, liderada per l’arquitecte Raúl Alvarín i amb la qual el Govern ha donat un reconeixement a l’encara novell alcalde Quirós, és l’estructura en la qual confia el consistori hospitalenc per captar inversions de les diferents conselleries.

L’anhelada remodelació, ara bé, implicarà que l’Hospitalet descarti optar a l’actual convocatòria del Pla de Barris del Govern. "Només ens permetia presentar un barri, però amb el pla del Samontà podem actuar en cinc d’aquests", va dir Quirós, que juntament amb la consellera Paneque va dialogar ahir amb veïns crítics amb l’ajuntament que van acudir a Florida 6.0.

Els barris que configuren el nucli central de l’àrea històrica del Samontà són Pubilla Cases, la Florida, les Planes, la Torrassa i Collblanc. És precisament aquest àrea on l’Eurostat, l’Oficina Estadística de la Unió Europea (UE), situa els dos quilòmetres quadrats més densos de tot Europa. En aquests hi viuen unes 140.000 persones, moltes d’origen migrant, en uns 50.000 habitatges. L’ajuntament xifra en 12.000 veïns el creixement de la zona en els últims quatre anys. Tot això suposa que al 16% del territori de l’Hospitalet visqui la meitat de la seva població.

Els nou milions restants del pla, que aniran a càrrec del pressupost municipal de l’Hospitalet, aniran destinats a tres accions: la remodelació del mercat de Collblanc; la reforma i l’ampliació de la Biblioteca La Florida, i la millora de l’accessibilitat en carrers com Rafael Campalans, l’avinguda de Severo Ochoa, el carrer de la Menta o el carrer de la Rosa d’Alexandria.

Bloc a bloc

La rehabilitació de vivendes també ocupa una part important de la reforma del Samontà. A mitjans d’any, l’ajuntament va començar les inspeccions bloc a bloc per determinar quins edificis s’hauran de rehabilitar o bé directament enderrocar.

El consistori calcula que, dels 8.000 immobles que són susceptibles de requerir reformes per allargar la seva vida útil, uns 4.000 s’ubiquen al Samontà. Tot i que Quirós va afirmar ahir que, malgrat assumir que "alguns edificis no tindran solució", encara no hi ha concreció sobre quins edificis hauran de ser enderrocats: "No volem generar alarma social i haurem de ser molt empàtics al preveure alternatives habitacionals als veïns afectats", va assenyalar.

Notícies relacionades

També projecta l’Ajuntament de l’Hospitalet "duplicar" les actuals zones verdes als barris del nord. En termes mediambientals, el projecte busca desenvolupar un pla de climatització d’equipaments, la naturalització dels patis escolars i la mitigació d’inundacions amb la construcció d’un dipòsit pluvial a les Planes.

El nou campus de l’Hospital Clínic als pròxims terrenys esportius de la Universitat de Barcelona (UB) també jugarà el seu paper en la remodelació del Samontà. L’ajuntament pretén aprofitar la seva arribada per "trencar l’aïllament del Samontà pel nord", a més de fer el mateix pel sud "a través de la nova centralitat que proporcionarà l’intercanviador de la Torrassa. En l’eix del desenvolupament econòmic, l’Hospitalet tindrà també un pla estratègic de mercats.