Fotos polèmiques

Balenciaga torna a fer-la grossa amb una campanya que barreja nens i sadomasoquisme

La firma de luxe que dirigeix Demna Gvasalia ha utilitzat aquesta vegada fotos de menors amb tangues i corretges ‘bondage’ que han despertat la ira dels usuaris

Balenciaga torna a fer-la grossa amb una campanya que barreja nens i sadomasoquisme

BALENCIAGA

5
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La firma de moda de luxe Balenciaga, amb Demna Gvasalia com a director creatiu, és una de les més audaces, creatives i més aplaudides del panorama actual. Pràcticament tothom venera cada col·lecció, cada desfilada, de la marca que al seu dia va aixecar el mestre de l’alta costura de Getaria, Cristóbal Balenciaga. Però avui també és sinònim de polèmica. L’última, per haver unit en una sessió de fotos diverses nenes amb peluixos amb brides i corretges sadomasoquistes.

Conducta sexual a la qual el dissenyador d’origen georgià, de 41 anys, recorre des de fa cert temps; si no, recordin el conjunt ombra amb què la seva musa Kim Kardashian va acudir a la MET Gala del setembre del 2021. Totalment tapada de tela fosca, cara inclosa, i acompanyada d’un misteriós acompanyant, que a la fi no va resultar ser el seu exmarit, Kanye West, sinó el mateix modista, tapat amb caputxa i passamuntanyes. La mateixa ‘celebrity’ es va passejar per Nova York hores abans de l’esdeveniment amb un altre ‘total look’ de cuir, anelles i cremalleres de la imatgeria ‘bondage’ (a la foto inferior), pertanyent a la col·lecció primavera/estiu 2019 de Vetements, firma de la qual també és director creatiu el ja esmentat Gvasalia.

Aquell conjunt de l’empresària va ser explicat durant la passarel·la de la Setmana de la Moda de París en què es va presentar: pel que sembla feia menció directa a la guerra d’Abkhàzia que va tenir lloc el 1992 i 1993, i a la ciutat on havia nascut el director creatiu de Balenciaga.

Tangues i corretges ‘bondage’

Aquell estilisme representava la guerra. Però, ¿què representen uns peluixos lligats amb tangues i corretges ‘bondage’ en braços d’una nena que juga amb ells?

Moltes de les reaccions crítiques que han sorgit a les xarxes pertanyen a pares irats que qualifiquen de «repugnants» i «esgarrifoses» les imatges de nens petits amb bolsos de pelfa que apareixen en el seu lloc web.

La primera foto a la botiga en línia mostra una nena pèl-roja dreta en un luxós llit rosa mentre sosté un bolso de peluix blanc per la corretja de cuir.

L’osset, a més de tenir braçalets de cuir amb puntes metàl·liques a braços i cames, està vestit amb una brusa curta de malla amb una cadena i un candau al voltant del coll.

La secció de la botiga de regals del lloc web presenta una altra nena, dreta sobre un sofà, sostenint un altre peluix color porpra amb el que sembla un tanga d’encaix

Retirada de les imatges

Les dues fotos han sigut retirades de la pàgina de la botiga ‘online’ i al seu lloc apareix la foto d’un nen en una habitació plena de joguines i accessoris amb la ‘B’ de la firma, i en racó, l’osset blanc amb estris sado.

Els peluixos de la polèmica no estan a la venda, però aquestes imatges s’han utilitzat per promocionar altres articles a la seva botiga de regals, com tasses de cafè reutilitzables (per 104 euros) i corretges per a gossos (per 815 euros). Els peluixos són en realitat bolsos que van aparèixer a la passarel·la a principis d’aquest any.

«És aterridor quants adults han d’haver estat involucrats en això», ha reflexionat un usuari indignat a Twitter. «Pares, fotògrafs, directors creatius, redactors, personal d’agències de disseny, productors, gerents, anunciants... i, ¿cap d’ells ho ha pensat?

¿Visionari o trol?

Notícies relacionades

Aquesta és només l’última controvèrsia d’una firma que se sent molt còmoda amb la provocació. Per aquesta i altres accions anteriors de Gvasalia, que voregen la ‘performance’, uns consideren el dissenyador un visionari o un veritable trol del món de la moda. Vulgar, lletgista i popular, per alguns, però també el mirall d’una nova generació a la qual els vells codis del luxe ja no els interessen.

Vet aquí algunes de les seves accions més polèmiques des del 2015, any en què es va posar als comandaments de Balenciaga.

Arracades amb cordons de vambes

A l’agost l’exclusiva casa de moda que va crear Cristóbal Balenciaga, i que ara està a mans franceses, va llançar unes arracades amb un llaç fet amb cordons de vambes. El model, en negre o rosa, es va esgotar en qüestió d’hores, malgrat el seu preu, 250 euros.

Vambes destruïdes per 1.700 euros

Ni les teves velles Converse semblaran tan destruïdes com les vambes que va llançar Balenciaga la primavera passada. Confeccionades amb tela feta esquinçalls, forats i soles brutes, van sortir a la venda pel mòdic preu de 1.772 euros. El model –«extremadament desgastat i brut», en paraules de la mateixa firma– es va llançar dins de la col·lecció de calçat anomenada ‘Paris Sneaker. Unes tennis de canya alta per a dona amb el cotó i el cautxú destruïts, amb taques i marques fosques que embrutaven les soles de goma i fins i tot el nom de la marca. Se’n van posar a la venda 100 parells, en blanc i en negre. Alguns usuaris no donaven crèdit: «Ha de ser un experiment social», deien. 

La bossa d’escombraries de ‘luxe’

En la mateixa desfilada en què Demna Gvasalia rendia homenatge als refugiats de la guerra d’Ucraïna, amb una escenografia aclaparadora, en un paisatge nevat, el controvertit creador va colar una espècie de bossa d’escombraries que portaven els models (com si fossin els farcells d’urgència amb què surten molt de pressa les persones d’un país en guerra). La diferència és que el preu d’aquells voluminosos accessoris de la col·lecció Fall Winter 2022-2023 rondava els 1.500 euros. Ell mateix va respondre així als que es van posar les mans al cap: «No podia deixar passar l’oportunitat de crear la bossa d’escombraries més cara del món perquè..., ¿qui no estima un bon escàndol de moda?».

Copiant la bossa blava d’Ikea

El 2017, Balenciaga va copiar un clàssic de les compres ‘low cost’, la bossa Frakta d’Ikea. Mentre el gegant suec del moble venia la seva bossa blava de ràfia per 50 cèntims (ara en costa 75), la firma de luxe venia la seva per 1.695 euros. A la col·lecció de l’any anterior, Gvasalia ja va fer una cosa semblant copiant la típica bossa tailandesa per portar la roba a la bugaderia.