080 BARCELONA FASHION WEEK

Eiko Ai: «M’encanta la comoditat amb estil, no soc fan de la moda de xandall»

La firma de la barcelonina Gloria Lladó presenta aquest dimarts el seu món ‘Nimph Aura’: a més dels quimonos marca de la casa, vestits de festa que ens recorden les ganes de tornar a celebrar

  • Txell Miras: «Em van demanar que fes roba per a home, i m’hi he llançat»

Eiko Ai: «M’encanta la comoditat amb estil, no soc fan de la moda de xandall»
6
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Eiko Ai la formen tres pilars des del 2019, amb Gloria Lladó (Barcelona, 1986) al capdavant del projecte. A finals del 2016, després d’haver treballat en la indústria més d’un lustre, la dissenyadora decideix fer un pas endavant i crear la seva pròpia marca. Amb l’artesania japonesa i l’atenció al detall per bandera, comença a dissenyar delicats vestits quimoners. Poc després s’hi sumen els socis Burak Ay, desenvolupador de teixits, i Albert Amor, impulsor digital de la marca. Una tríada perfecta, els noms de la qual es fonen en el de la firma, ja que ‘eiko’ és la traducció fonètica japonesa de ‘glòria’ i ‘ai’, que significa ‘amor’, rendeix homenatge als altres dos socis. La firma catalana que sublima la silueta delicada i contemporània de la dona obre aquest dimarts, a les 18.30 hores, les presentacions virtuals de la 080 Barcelona Fashion Week.

¿Què suposa per a una marca jove com la seva participar en la 080?

És genial, és un aparador perfecte a escala nacional i internacional, tot i que menys, per tenir més visibilitat. És una sort col·laborar amb una organització que et posa tot un equip professional. Aquesta és la nostra quarta col·lecció a la 080. Vam començar el febrer abans de la pandèmia, aquella desfilada va ser presencial, i després hem seguit amb el format digital.

Després de la Pedrera, ¿com ha sigut gravar a l’Espai Xavier Corberó?

El coneixia de foto, però mai hi havia vingut. Vam estar investigant sobre Xavier Corberó i em sembla un personatge meravellós, autèntic, carismàtic. És una obra en què els teus dissenys destaquen, es veuen reforçats pels colors perquè és un espai entre minimalista i surrealista.

¿Com és fer una ‘fashion film’?

Nosaltres som molt amants del moment de la desfilada, el clàssic, el de sempre, perquè una ‘fashion film’ és gairebé la creació d’una pel·lícula, un miniespot, i has d’estar molt ben preparat per desenvolupar-la, perquè quedi molt bé. Nosaltres en aquest sentit som més clàssics i preferim el tema de la desfilada perquè queda més net amb el que volem ensenyar. Però és veritat que la 080 té contractades agències de comunicació que s’encarreguen de difondre aquestes pel·lícules a revistes i mitjans especialitzats molt potents. Gràcies a això diria que arribem a un públic que abans no assolíem.

¿Creu que el format digital acabarà imposant-se a la passarel·la?

No ho sé. Em sembla maquíssim si tornen les desfilades, perquè la gent és energia. També em sembla molt bonic que a les ciutats passin coses, i una passarel·la és una de les que passaven abans. A mi m’agrada molt la gent i compartir aquestes situacions amb el públic, físicament. Crec que en el futur coexistiran les dues coses, perquè es necessiten. Aposto per les dues.

¿Com és la col·lecció ‘Nimph Aura’ que presenta aquest dimarts?

És atemporal, et pots trobar ‘looks’ més de festa, més hivernals i algun ‘look’ més primaveral. Hem intentat globalitzar les temporalitats. Està inspirada en les nimfes, que són criatures de llum, que habiten als boscos..., i es materialitza tot aquest concepte amb uns ‘prints’ de paisatges de bosc, molta brillantor, que és la picada d’ullet a les fades, molts velluts, que ens porten a la ment la neu de les muntanyes, lluentons... que ens recorden les ganes de tots de tornar a celebrar.

L’ensenya de la marca són els quimonos, però també....

També hem ampliat amb vestits per a ocasions especials i, sobretot, hem potenciat molt l’estampació, que és un tret molt important a la marca. Per a cada col·lecció el nostre equip de disseny gràfic desenvolupa uns ‘prints’ amb els conceptes que nosaltres ideem.

¿D’on li ve aquesta inspiració?

M’encanta llegir sobre espiritualitat i traslladar aquests conceptes al terreny físic.

La marca té un públic molt clar: peces ‘limited-edition’, per a dones conscients. ¿Conscients de què?

Persones que valoren la sostenibilitat, que valoren el que es compren, com ha sigut produït, què hi ha darrere. Que no només fan una compra per pur impuls i consumisme.

¿La ‘sostenibilitat’ és un valor imprescindible avui dia en una marca de roba?

El nostre soci Burak desenvolupa ell mateix gran part dels teixits; ell fa des de la primera fibra, i així pot controlar tot el procés. Per exemple, en les viscoses s’assegura que siguin de boscos sostenibles. També intenta amortitzar al màxim, no gastar, no malgastar... Els nostres tallers són de proximitat, de Barcelona, utilitzem teixits de fantasia de Gratacós, que són d’aquí. La confecció es fa aquí, amb tallers que no tenen res a veure amb la Xina ni Turquia.

Té entre els seus fans Txell Miras, una de les veteranes d’aquesta passarel·la.

Jo soc més fan d’ella, quan era estudiant anava a les seves desfilades, recordo fins i tot la música que posava.

¿Quins dissenyadors admira vostè?

Prada, pels seus valors i per la seva forta personalitat, també Elsa Schiaparelli. Crec que des d’Espanya s’estan fent coses interessants, no només pel que fa a disseny, també de comunicació. Per exemple, una Paloma Wool [la dissenyadora Paloma Lanna, que vesteix Rosalía i Kaia Gerber, que és filla dels fundadors de Nice Things] em sembla superinteressant, i no només pel que fa a disseny, en màrqueting, també.

Els seus quimonos són elegants però també molt còmodes. ¿Creu que la moda del xandall ha vingut per quedar-se?

M’encanta la comoditat però amb estil, no soc fan de la moda de xandall. Si és un ‘look’ de xandall que és ‘cool’ i que té rotllo, doncs sí, però si és deslluït, doncs no tant. Crec que la gent valora moltíssim la comoditat, i una vegada prova una cosa que li resulta agradable, intenta seguir, però crec que és el mateix que amb la desfilada o la ‘fashion film’, crec que s’ha d’anar combinant.

¿Com se les va enginyar per passar el sotrac del coronavirus? 

Va ser un moment rar, perquè va ser quedar-se a casa, però també va tenir un punt que a mi em va agradar. Un moment de creativitat, de dir: «Va, ¿com ens reinventem, pensem què volem fer?» I vam començar a dibuixar, i ens vam posar a crear avatars que van ser al final els nostres models de la pàgina web. No podíem fer ‘shooting’, doncs el vam dibuixar. De fet, em va agradar tant que vull repetir, i segurament llançarem nous avatars. Venem en botiga multimarca a Barcelona i Madrid, i apostem moltíssim pel tema digital, a través de la web. Els Estats Units estan sent un dels mercats que millor ens està acollint, però a una escala ‘limited’, eh. 

Notícies relacionades

¿Creu que la indústria ha après alguna cosa d’aquest període de crisi?

La moda ha après a reinventar-se. Com que aquí has d’estar invertint en una cosa que després no saps si vendràs o no, han sorgit noves maneres de venda: ¡El ‘pre-order’ és un mètode fantàstic! Així ja saps quines seran les peces que seran més fortes i les que més agradaran. En lloc de produir-ho tot a la babalà, aquest sistema et permet no arriscar tant en producció. També volem canviar el tema que tot sigui tan efímer: una col·lecció no pot morir al cap de cinc o sis mesos. La moda és moda, però les peces haurien de tenir valor més enllà del temps. Per això nosaltres ja no posem un títol temporal a la col·lecció, sinó el de la història que ens ha inspirat.