TORNADA ALS ESCENARIS

El debut de Belén Rueda a Mèrida com a Penèlope

«Mèrida imposa, però no hi ha res que no se solucioni amb treball», assegura l'actriu

zentauroepp54538176 m rida  18 08 2020   la actriz bel n rueda  que debuta ma an200818130100

zentauroepp54538176 m rida 18 08 2020 la actriz bel n rueda que debuta ma an200818130100 / Jero Morales

2
Es llegeix en minuts
EFE / PABLO CARO

Era una meta que algun dia arribaria. I aquest dia és aquest dimecres, quan l’actriu Belén Rueda, de 55 anys, debuta al Teatre Romà de Mèrida amb el paper de Penèlope, l’obra amb què es tancarà una edició del 66è edició del festival marcada per la reducció de l’aforament derivada de la situació sanitària. L’actriu madrilenya, més avesada a cine que al teatre, s’enfronta a aquest repte, assegura, «amb una miqueta de pànic» per estar a l’altura del que té davant, «però no hi ha res que no se solucioni amb treball». I ella diu que ha anat a totes.

«Com a espectadora, sempre que he estat en aquest espai he pensat ‘encara sort que estic aquí asseguda i no davant del públic’, tot i que molts companys que han passat per aquí m’han confessat que quan el trepitges sents una energia especial», ha explicat l’actriu. 

Assegura que els mesos de confinament l’han ajudat a preparar el seu paper «més profundament», malgrat que la incertesa sobre si finalment es portaria a terme pesava sobre tot l’equip. «Aquest temps m’ha permès indagar, llegir i estudiar molt sobre el tema que planteja l’obra. El text de Magüi Mira (que dirigeix també) em va agradar des del primer moment i em venia molt de gust». En un nou exercici de revisió dels clàssics, la seva Penèlope és una «heroïna contemporània, propietària del seu destí, una estratega de la vida. Sempre se l’havia mostrat com una dona submisa, esperant 20 anys l’arribada d’Odisseu, però això seu és una resistència activa. És un exemple que queda molta història per reescriure», defensa.

«La resistència no és només esperar, és aconseguir que no envaeixin el teu espai i has de fer-ho de manera intel·ligent, perquè no pots fer-ho com els homes, des de la imposició o el poder», reflexiona Belén Rueda, que destaca que Penèlope intenta involucrar en les seves accions tot el poble «perquè sap que per la força no aconseguirà res, tot i que sigui bo». Al seu costat, a l’escenari, hi ha María Galiana, Jesús Noguero, Maxi Iglesias, Pedro Almagro, Muriel Sánchez, Antonio Sansano, Alberto Gómez Taboada i Alfredo Noval.

Una sensació estranya

Notícies relacionades

Segons ha explicat, el director del festival, Jesús Cimarro, feia anys que intentava que Belén actués a Mèrida. Fa uns anys es va estar estudiant un projecte que havia de dirigir el director Tomaz Pandur. Però va morir i allò li va deixar «una sensació estranya».

L’actriu, millor actriu revelació el 2004 per ‘Mar adentro’, amb Javier Bardem, assegura que no és conscient de ser una de les actrius que desperta «més carinyo» entre el públic, tot i que potser influeixi en això l’elecció dels papers. «Dins de la ficció m’agraden papers molt terrenals, heroïnes perquè pateixen, perquè aconsegueixen el que volen o no, perquè s’enfaden i s’equivoquen. Això fa que connecti molt amb l’espectador, siguin home o dona, nens grans o petits». Contenta que la seva filla Belén, de 26 anys, hagi seguit els seus passos com a actriu, el seu pròxim projecte serà el rodatge d’una nova pel·lícula. Res a veure amb els drames o el cine de terror al qual ens ha acostumat. Serà una comèdia titulada ‘La mujer perfecta’, dirigida per Arancha Echevarría i en què comparteix repartiment amb José Coronado, Gonzalo de Castro i Pepa Aniorte. 

Temes:

Belén Rueda