EL TEATRE ROMÀ DE MÈRIDA

Fele Martínez, contra l'aparador «hipòcrita» de les xarxes socials

L'actor alacantí entra en les falsedats de l'ésser humà en la comèdia d'embolic 'Anfitrión'

fele / periodico

2
Es llegeix en minuts

L’actor Fele Martínez, que dona vida a ‘Anfitrión’ alFestival de Teatre de Mèrida, una comèdia d’embolics i identitats robades de personatges, considera que les xarxes socials són «un aparadorisme il·lustrat» d’«hipocresia». «Són una gran mentida, amb molta hipocresia», ha incidit l’actor (Alacant, 1975) a l’extrapolar l’eix d’‘Anfitrión’, escrit i dirigit per Juan Carlos Rubio des del text que va elaborar Molière a partir del de Plaute.

Confusions, aparences, ser el que un no és i deixar de ser el que el proïsme no vol que siguis és l’«embolic» que proposa Rubio per endinsar-se en la falsedats de l’ésser humà, amb un toc d’amor i desamor, i on els papers femenins, Alcmena i Tesala, interpretades per Toni Acosta i María Ordoñez, respectivament, sostenen l’obra.

«Demano cuidar-se i ser prudents», diu l’alacantí sobre la pandèmia. / EFE

Rubio ha dibuixat sobre el paper i l’escena una ‘troupe’ de titellaires ja en decadència que decideix posar en marxa ‘Anfitrión’, i on Fele Martínez, en el seu rol circense de ‘pallasso’, dona vida a Amfitrió, un general micènic que torna de la guerra, «que no s’assabenta de res i que és víctima de l’embolic».

Tot més encaixat

D’aquesta forma, l’alacantí que va saltar a la fama amb la pel·lículad’Alejandro Amenábar ‘Tesis’ (1996) torna a Mèrida amb una comèdia, tot i que amb un rol diferent al de la seva anterior presència en aquest festival, quan el 2016 va donar vida a Vulcà, déu romà del foc i amo de la forja celestial. Si amb Vulcà va debutar al festival de Mèrida, Fele Martínez afronta ara aquesta segona obra «disfrutant molt més» del personatge. «Estic estranyament molt tranquil», reconeix en una entrevista amb Efe.

«Tinc aquesta sensació que tot està molt més encaixat» malgrat el poc temps de preparació de l’obra a causa de la incertesa que la Covid-19 ha generat al món de l’espectacle i, en general, en tota la societat.

Davant aquestes falses aparences que ofereixen les xarxes socials, l’actor advoca per «reconèixer virtuts i defectes» d’un mateix. «És molt sa que cadascú sàpiga en el que destaca, en el que pot destacar i les seves pròpies limitacions.»

«Jo, per exemple, tinc molts patetismes», afirma entre somriures, tot i que sense revelar-los. Aquesta obra, afegeix, parla de desdoblaments i de reconèixer-te a través de les virtuts i misèries dels altres.

Les misèries

Unes misèries de l’ésser humà que, per exemple, la pandèmia ha tret a la llum, amb «gent que ha mirat d’aprofitar-se de les pitjors circumstàncies». No obstant, opta per quedar-se amb «la solidaritat i la generositat» que la societat ha ofert.

Per Fele Martínez, i amb la vista posada en els brots que estan sorgint, la societat «encara camina i viu sobre un llac de gel amb una capa molt fina que en qualsevol moment pot tornar a enfonsar-se».

Notícies relacionades

«Demano cuidar-se i ser prudents. No ens podem relaxar, ja que continuem amb cert perill i tot se’n pot anar a fer punyetes», ha incidit l’actor, que veu certes «incongruències» davant la Covid-19, com «teatres al 50% del seu aforament davant avions i trens que van al màxim».

Preguntat si el consum de cultura a través d’internet com a conseqüència del confinament pot provocar que el públic s’hi acostumi, Fele Martínez és contundent: «La litúrgia del teatre i l’energia de l’escenari en directe no te’l pot donar cap teatre telemàtic».