10 jul 2020

Anar al contingut

MODISTA TRANSGRESSORA

María Escoté: la catalana que dissenya en clau pop

MARTA ALTARRIBA

L'últim programa de The Voice va tenir més repercussió a Espanya que als Estats Units. ¿Per què? Una de les seves coachs,­ Miley Cyrus, havia apostat per un disseny espanyol per a aquella nit. Una sorpresa per a tots nosaltres i un gran pas per a la moda espanyola, que una vegada més es feia un lloc a l'altre costat de l'Atlàntic. No obstant, quan vam parlar amb l'artífex del vestit, María Escoté, vam descobrir que la Cyrus ja fa temps que és aficionada a aquesta firma barcelonina. «Des de fa anys treballem amb estilistes internacionals i l'equip de Miley es va interessar per la marca fa unes temporades quan ens van descobrir per les xarxes socials. No és la primera vegada que Miley porta les nostres peces. Algunes se li fan a mida per a ocasions especials i són ells els que decideixen quan és el moment d'utilitzar-les. En aquesta ocasió ens van avisar amb antelació», explica María Escoté, catalana de 37 anys.

"M'agrada Miley Cyrus: la seva música i el seu estil tenen

molt a veure amb mi", afirma

María Escoté

El que sí que va ser increïble va ser descobrir, de cop, que Katy Perry pujava a l'escenari per recollir el seu European Music Award amb un dels seus dissenys. Va ser el 2013 i María explicava, al·lucinada: «¡Ha sigut una gran sorpresa! El mòbil ha començat a cremar i de cop m'he adonat del que estava passant. L'equip de Katy ens ha demanat en diverses ocasions roba per a ella. Però no saps mai amb certesa quan la usarà. En aquesta ocasió, es tracta d'un vestit que es va fer espe­cialment a mida per a ella».

¿Què més pot demanar una jove dissenyadora espanyola? ¡No hi ha millor forma de promocionar-se que veure una estrella del pop portant les teves creacions! «És molt satisfactori. Que un artista de la talla de Miley Cyrus o Katy Perry triï un dels teus dissenys davant de moltes altres opcions, és gratificant. A més, si la veus guapa, satisfeta, que els seus fans alaben el look… ¡Fa molta il·lusió! Evidentment suposa una projecció molt important a nivell internacional, però sobretot hi ha molta satisfacció personal quan passa una cosa així», comenta.

ESTIL PARTICULAR

Perquè l'estil de María Escoté és molt particular. Atrevit i arriscat. Rebel. Transgressor. Com Miley Cyrus. «A mi personalment m'agrada Miley. La seva música, el seu estil i el missatge que transmet. Crec que té molt en comú amb María Escoté», afirma la dissenyadora, que ha firmat peces que també han vestit artistes locals, com Alaska o Paula Echevarría. I encara que sembla que ara se li obre el mercat internacional, els dissenys d'aquesta catalana ja fa temps que les actrius i cantants més importants els trien per lluir-se per l'alfombra vermella en països asiàtics com la Xina o Corea. «Als Jocs Olímpics de Pequín va ser emocionant quan l'artista principal va emergir de terra vestint un total ­look  nostre», recorda María Escoté.

LÍNIA INFANTIL

La firma no té físicament un establiment i, de moment, les seves crea­cions només es poden trobar on line a www.mariaescote.com. «És una manera molt ràpida d'arribar als nostres clients i d'establir una relació molt més directa amb ells», assegura la dissenyadora, que també ha tret al mercat la línia infantil María Kids (2014).

No és el seu únic retorn a la infància. En l'última edició de la Mercedes-Benz Fashion Week que es va celebrar a Madrid al febrer, María Escoté va presentar una col·lecció molt especial, ideada en col·laboració amb My Little Pony. «Aquesta proposta per a nosaltres va ser un regal. El món de My Little Pony, amb la seva estètica acolorida, les seves textures i sobretot el seu missatge d'amistat, màgia i diversió, ens va captivar des d'un principi. Ha sigut una comunió perfecta amb María Escoté», comenta satisfeta.

¿QUI ÉS ELLA?

Va heretar els gens artístics del seu pare, pintor, i la facilitat per al patronatge de la seva mare, sargidora. María Escoté es va estrenar com a dissenyadora quan encara era una nena que invertia la seva creativitat realitzant crea­cions per a les seves nines Barbie. Després, mà a mà amb la seva mare, els donaven forma.

Amb 22 anys es va matricular en un cicle formatiu de grau superior d'Arts Plàstiques i Disseny a l'escola Felicidad Duce, mentre realitzava un màster d'assessor colorista. Al mateix temps, treballava en el negoci familiar, relacionat amb la moda, on portava a terme la confecció a mida de les dues botigues.

Les seves peces

fa temps

que desfilen en

alfombres vermelles

de països com

la Xina i Corea

Els seus primers reconeixements li van arribar així que va acabar els estudis: va rebre el tercer premi a la millor col·lecció de la seva promoció i va guanyar el concurs de núvies Puerta de Europa. Va ser llavors (2005) quan es va plantejar viatjar a Londres per realitzar un curs de fashion drawing al prestigiós Saint Martins College of Art and Design. D'aquí va tornar a Barcelona amb les idees molt clares: volia muntar el seu propi estudi, on realitzar roba a demanda. La seva primera col·lecció surt a la llum el 2007, a Modafad. Uns mesos després, el setembre d'aquell mateix any, ja té en marxa la segona, que presenta a l'EGO, on encara serà present tres anys més. Avui, ja ha participat en nou edicions de Cibeles i el 2010 va rebre el premi Marie Claire.