CURS 2020-2021

La UVic-UCC reuneix el millor de les classes presencials i 'online'

La universitat aposta per la multimodalitat per adaptar-se a les necessitats de l'alumnat

El pròxim curs s'afegeixen nous graus que barregen l'ensenyament al campus amb el virtual

uvic

uvic

3
Es llegeix en minuts
Víctor Fúser

Els graus i màsters que el campus Vic de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ofereix per al curs 2020-2021 consolidaran l’aposta per les metodologies actives com a base de l’acció formativa desenvolupada en els últims anys i que es recull en el model de formació del centre. L’aprenentatge basat en casos reals, el treball per projectes, la simulació o l’aprenentatge i servei són algunes de les opcions metodològiques que vertebren els diferents cursos del centre.

En paral·lel, i en la línia d’aconseguir uns estudis més flexibles i adaptats a les necessitats i realitats diverses, la UVic amplia l’oferta de titulacions multimodals –presencials i virtuals alhora– oferint progressivament més estudis de grau que permetin escollir a cada alumne el nivell de presencialitat. D’aquesta forma es busca facilitar l’accés a la universitat de persones que, per les raons que sigui, no puguin assistir cada dia a classe. Es tracta de personalitzar les necessitats i condicions d’aprenentatge que pugui tenir l’alumnat.

Graus multimodals

En aquest sentit, la UVic-UCC ampliarà el pròxim curs el seu catàleg de graus amb l’oferta en format multimodal de tres graus dels àmbits d’empresa i de comunicació, com a opció complementària a la presencial, que es manté com a eix central d’aquests estudis. Es tracta dels tres graus de Màrqueting i Comunicació Empresarial, Periodisme i Comunicació Audiovisual, que s’afegeixen a la resta de graus, que ja havien fet el pas a la multimodalitat: Nutrició Humana i Dietètica, Teràpia Ocupacional, i Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades, aquest últim 100% ‘online’ impartit conjuntament amb la UOC.

Per al degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, «la multimodalitat permet accedir a la universitat a nous perfils d’estudiants, com aquells que viuen lluny de Vic o fora de Catalunya, o al col·lectiu de professionals que volen conciliar l’activitat laboral amb una carrera acadèmica». A més, afegeix: «Les metodologies d’aprenentatge actives, les plataformes tecnològiques d’aprenentatge i la capacitat pedagògica dels docents de planificar una ensenyament-aprenentatge multimodal permeten a l’estudiant mantenir-se en el centre del model educatiu».

Així mateix, són un pas natural per als centres que imparteixen estudis superiors, «que s’han d’adaptar a les formes d’aprenentatge de les noves generacions, tecnològiques i multipantalla». I tot això sense perdre de vista un dels elements clau de la UVic-UCC: «La tutorització personalitzada de l’alumnat».

Atenció personalitzada

Tal com explica Cristina Vaqué, vicerectora d’Ordenació Acadèmica, la multimodalitat és per a la UVic «una aposta ferma que agrupa els avantatges de la formació en línia, que estalvia temps i desplaçaments, i que permet treballar en els horaris que més convinguin a cada estudiant». Aquest no es troba mai sol ja que té a disposició seminaris i trobades a la universitat amb els seus docents «per obtenir una tutorització personalitzada que permeti aprofundir en les especificitats, necessitats i requeriments de cada estudiant, i també per desenvolupar les sessions d’aprenentatge més experimental».

Cristina Vaqué, vicerectora d’Ordenació Acadèmica de la UVic-UCC.

En definitiva, assegura Vaqué, «se superen les carències que algunes persones troben en la formació únicament en línia amb les trobades personals amb el grup classe i els docents, i s’aprofita el millor de la formació a distància per les seves possibilitats horàries i estalvi de desplaçaments. Una cosa que permet a la UVic oferir tota una sèrie de programes formatius a persones que es troben lluny físicament.

Més motivació

Notícies relacionades

 Tal com afegeix la vicerectora, en la multimodalitat, el procés d’aprenentatge «s’estructura a partir d’un acoblament entre allò que es pot fer de forma autònoma i a distància i allò que requereix interacció directa i pràctica en laboratoris, espais especialitzats i simulats de la pràctica professional». Aquesta suma entre virtualitat i presencialitat és alternada de tal manera que «incrementa la motivació i l’atenció personalitzada i garanteix un millor aprenentatge i unes taxes de graduació més altes».

D’altra banda, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya estudia la possibilitat que els models puguin convergir i que algú que hagi començat un grau en un format pugui passar-se a l’altre sense problemes rellevants. A més, estan analitzant la possibilitat d’ampliar els estudis en format multimodal amb el grau de Psicologia o els graus de Mestre. «Això és possible –acaba Vaqué– gràcies a la capacitat pedagògica dels nostres docents, amb prou experiència, vocació i capacitat d’adaptació a les noves realitats d’ensenyament-aprenentatge». 

Temes:

Universitat