Campanya ‘Ski like a girl’

Polèmica sexista amb la roba d’esquí de Zara: Els homes van abrigats i les dones ensenyen la cama

La marca d’Inditex ha tret una col·lecció càpsula que ha causat polèmica a Instagram: «Em sento insultada. Ja n’hi ha prou de cosificar-nos», lamenten elles

Polèmica sexista amb la roba d’esquí de Zara: Els homes van abrigats i les dones ensenyen la cama

Zara

2
Es llegeix en minuts
Alba Casanovas Torre
Alba Casanovas Torre

Periodista

ver +

Ells, ben abrigats i equipats de cap a peus. Elles, amb mig pit fora, sense pantalons i, fins i tot, en banyador. L’escenari, tanmateix, és el mateix: una estampa hivernal amb neu. Ells, com a professionals, amb les botes d’esquí i els esquís posats per a un gran dia d’esport i aventura. Elles, com si fossin aficionades, amb les botes d’‘attrezzo’ i les ulleres com un collar, preparades per a un dia d’‘après ski’. Així mostra els homes i les dones la nova col·lecció de Zara ‘Ski collection’, esquitxada de polèmica a les xarxes socials. Les dones acusen la nau capitana d’Inditex de sexualització. Per demostrar que són capaces de tot han tret la campanya reivindicativa Ski like a girl’ (‘Esquia com una dona’, en català), a la qual demostren que esquiar, com qualsevol cosa en la vida, no va de sexes.

L’editorial de la col·lecció càpsula per a dones consta de 14 fotografies. En un dia radiant, apareix la mateixa model, prima, maquillada i ben pentinada, lluint peces allunyades de la roba tècnica i especialitzada que cal vestir per anar a la muntanya, on ha de prioritzar la protecció. A més, en cap de les imatges apareix amb les botes d’esquí posades i, menys encara, amb esquís. Només posa i pren el sol. En canvi, a la campanya masculina apareix un esquiador que baixa una pista a tota velocitat i en condicions climàtiques adverses.

«Em sento insultada. Ja n’hi ha prou de cosificar-nos»

«Per Zara, així esquien els homes i així esquien les dones...», va denunciar diumenge a Instagram María Gijón, agent d’igualtat i experta en gènere, més coneguda a la xarxa social com @educarsinestereotipos_. Al vídeo, compara les imatges de la col·lecció de dona amb les de la d’home i ressalta les notables diferències. En aquest sentit, per a les usuàries tampoc ha passat desapercebut que la roba masculina s’ha tret sota el nom ‘Athletic Z’, mentre que la d’elles és ‘Ski collection’, com si s’arribés a plantejar que ells són esportistes, i elles, no. 

«Com a dona i esquiadora des de petita em sento insultada. Ja n’hi ha prou de sexualitzar-nos, de cosificar-nos, d’anul·lar-nos com a persones i com a esportistes», va afirmar Gijón. Ella va ser la primera a alçar la veu, però el vídeo ha corregut com la pólvora, sobretot entre les dones esquiadores, i en tres dies suma més de 36.500 ‘m’agrades’.

Notícies relacionades

«Només falta que ens posin fent angle [la posició per a principiants]. Sembla que una dona que esquiï bé i vagi abrigada per no morir congelada és impossible. Hi ha moltes dones a qui els agrada aquest estil per esquiar, jo aquí no m’hi fico, però aquesta campanya sembla més l’anunci de ‘buscant Jacq’s’ que un d’esquiar», lamenta @rebeca_terron. «Pobra model. Quin fred que ha degut passar», ironitza @aynarabll.

Esquia com una dona

L’etiqueta #SkiLikeAGirl té més de 55.000 publicacions a Instagram amb dones que mostren el seu dia a dia a la neu. Ara, les dones i esquiadores espanyoles l’estan utilitzant a les seves històries temporals per denunciar que Zara no està venent una imatge real del que suposa practicar aquest esport. Amb l’adhesiu ‘Ahora tú’ animen la resta d’‘instagramers’ a compartir imatges a les quals apareguin esquiant. Perquè les dones no només prenen el sol a les pistes d’esquí i els homes també disfruten de l’‘après ski’.