La llengua evoluciona
És cert: la RAE no accepta ‘cocreta’, però sí ‘setiembre’
El portal de dubtes ràpids de l’Acadèmia posa blanc sobre negre a les preguntes freqüents dels hispanoparlants

diccionario-rae
Digues-li notícia falsa o llegenda urbana: és veritat que el ‘Diccionari de la llengua espanyola’ no accepta ‘cocreta’ com a variant de ‘croqueta’. Mal que ens pesi, sobretot per les nostres àvies i avis. Tanmateix, ‘almóndiga’ sí que està recollida com a forma col·loquial d’‘albóndiga’. De fet, és al diccionari des de la primera edició, el 1726. Llavors ja apareixia al costat d’‘almondiguilla’ i ‘almondiguilla’. La Real Academia Española (RAE) considera que aquestes versions són «veus corrompudes» i que s’han de dir ‘albóndiga’ y ‘albondiguilla’, respectivament.
Després d’aquesta lliçó de lèxic espanyol i recordar la nostra gent gran d’una manera molt entranyable, convé recordar que el castellà, com qualsevol llengua, està en contínua evolució. La prova és que l’Acadèmia inclou cada any noves paraules en la versió digital del diccionari. En aquest sentit, el 2021 va introduir ‘bot’, ‘cachopo’, ‘vacunología’, ‘transgénero’ o ‘poliamor’, entre d’altres.
Del llatí ‘september’, però...
Notícies relacionadesAra que ha arribat el mes de setembre, segur que hauràs sentit pel carrer com algú diu ‘setiembre’. Si t’has posat les mans al cap, la RAE s’ha posicionat al respecte al portal de dubtes ràpids, on la institució dona resposta a les preguntes més freqüents dels hispanoparlants.
D’aquesta manera, l’Acadèmia afirma que «és vàlid l’ús de les dues variants en qualsevol registre». Això sí, recorda que «continua sent majoritari l’ús de la grafia etimològica ‘septiembre’ (del llatí ‘september, –bris’)». Així que ja ho saps, que tinguis un feliç 2 de ‘setiembre’.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Elecció al Vaticà L'estatunidenc Robert Francis Prevost esdevé el 267è Papa sota el nom de Lleó XIV
- Explicació científica Fumata blanca i fumata negra: ¿com aconsegueix el Vaticà canviar el color del fum per anunciar l’elecció del nou Papa?
- Conducció Els cinc consells de la DGT per comprar un cotxe de segona mà
- Sentència judicial Condemnat un pare per agredir un home que havia tocat el seu fill en una piscina de Lleida