EL FENOMEN TELEVISIU DEL MOMENT

'La isla de las tentaciones': enganxats a les banyes

La morbositat d'assistir a les infidelitats que cometen els concursants ha convertit el programa en la bomba televisiva del 2020

El concurs és líder d'audiència i s'ha revelat com una pedrera de mems a les xarxes. Alguns participants ja són 'celebrities'

zentauroepp52178726 gente la isla de las tentaciones200208140635

zentauroepp52178726 gente la isla de las tentaciones200208140635

3
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Des que la tele es va convertir en l'ubic espiell pel qual espiar la vida de la gent, la telerealitat ha anat proposant successives i variades fórmules per mantenir l'audiència enganxada a la pantalla mentre s'entrega al plaer del xafardeig des de la comoditat del sofà. No obstant, els resultats han sigut dispars des del primer 'Gran hermano' (any 2000). En aquest temps, la memòria dels telespectadors ha acumulat el record de ‘realities’ que van fer història i d'altres que no van aguantar dues setmanes en antena. L'últim bingo en el gènere l'acaba de cantar, novamente, Mediaset.

La cadena va estrenar el 9 de gener ‘La isla de las tentaciones’ per mantenir el seu públic entretingut mentre preparava la nova edició de ‘Supervivientes’, prevista per a la segona quinzena de febrer. Semblava una proposta circumstancial, però el concurs s'ha revelat com en el fenomen televisiu des de principis del 2020. Les seves gales i debats són els espais més vistos i comentats del dia, els participants s'han convertit en 'celebrities' sobrevingudes i les seves aventures han generat mems i facècies que són repetides amb fruïció pels fans.

Tios i dames

El punt de partida del concurs prometia. Cinc parelles de joves amb diferents perfils amorosos –uns, amb les fletxes de Cupido encara recents; d'altres, amb diversos triennis de convivència a l'esquena, però tots en el seu millor moment de frescor, es disposaven a viure unes vacances de somni en un racó paradisíac de la República Dominicana. Amb una excepció: devien estar separats per sexes i, a més, elles estarien acompanyades per una cort de tios disposats a seduir-les i ells conviurien amb un grup de dames a la caça de l'amor, o si més no de la rebolcada. ¿Serien capaços de resistir la temptació?

Des del dia de l'estrena, ‘La isla’ va deixar clar que tenia un ganxo especial. L'encert a l'hora de fer el càsting  –part d'ell avesat a altres programes de Mediaset-, la predisposició dels participants per jugar al joc de la seducció i l'endimoniada edició dels vídeos, pensats per encendre la gelosia entre els 'partenaires', han convertit l'espai en un irresistible imant per a les mirades.

 Els índexs d'audiència parlen del seu èxit: emissió rere emissió, al voltant de tres milions d'espectadors s'han mantingut fidels davant de la pantalla, amb xifres altes significativament entre el públic més jove. Però la seva dimensió de fenomen extratelevisiu la han posat en evidència a les xarxes socials, que cada nit de gala o tertúlia han acabat plenes de comentaris mordaços a compte de la debilitat de la carn i vídeos d'‘edredoning’, com el protagonitzat per Estefanía Rubén i el que van brindar davant de les càmeres Andrea Óscar. La popularitat assolida per l' “¡Estefaníaaaaa!” que va llançar Christofer desesperat al descobrir la infidelitat de la seva nòvia, que va generar un repte viral a les xarxes i va arribar a colar-se a la gala dels Goya, dona compte de l'impacte mediàtic del programa.

La morbositat del que és prohibit

Notícies relacionades

 “La isla enganxa perquè ofereix l'oportunitat de presenciar en viu la infidelitat, que és una cosa que té la morbositat del que és prohibit. El programa et situa davant del mirall i et convida a reflexionar sobre els teus límits morals”, valora la psicòloga Lara Ferreiro, experta en conflictes de parella. En opinió de Juan Ramón Gonzalo, director de l'espai, la clau del seu èxit ha sigut l'empatia que el públic ha assolit amb els concursants. “Es fàcil posar-se en la seva pell i pensar què faríem al seu lloc. Anima a veure'l en parella o en grups d'amics per després comentar-lo”, assenyala el directiu de Cuarzo, productora responsable del programa.

‘La isla de las tentaciones’ tanca dimarts a Cuatro amb ‘La hoguera final’, que traurà a la llum les últimes traïcions perpetrades pels amants, però Tele 5 ja ha anunciat per a dijous un debat entre els concursants, les vides dels quals han canviat molt des de la primavera passada, que és quan es va gravar el programa. De moment, el seu pas pel concurs ha suposat la ruptura de tres parelles i ha encimbellat Estefanía a la portada de la revista 'Lecturas' i a possible participant a ‘Supervivientes’.