Estiu
Com trobar un nen perdut a la platja: claus per evitar un ensurt a l'estiu
La Creu Roja registra milers de desaparicions cada any, arribant a 10 diàries en zones de més presència de turistes
Hi ha diversos passos a seguir quan això passa per trobar el menor el més ràpid possible

child-1111818 1920
Amb l’arribada de l’estiu, l’afluència de turistes a les mateixes zones i la massificació de les platges, arriba la preocupació pels menors. Assistir a determinats llocs pot ser un risc per a ells, ja que és complicat no perdre’ls de vista. Per això els especialistes solen recomanar extremar les precaucions i seguir diverses pautes amb els nens abans i ofereixen claus perquè la pèrdua d’un menor quedi en un ensurt.
La Creu Roja registra milers de desaparicions de menors cada any. Afortunadament, la majoria queden en anècdota. Però tot i que tenen final feliç, fan passar una mala estona tant als petits com als pares. Amb l’inici de les vacances i amb les platges espanyoles saturades –on poden arribar a produir-se deu pèrdues diàries–cal tenir en compte diversos factors.
Els europeus més despistats
Segons un estudi de Jetcost publicat el 2018, el 25% de les famílies espanyoles reconeixen perdre de vista els nens, sent el país europeu on més passa en un estudi realitzat amb pares britànics, italians, alemanys, portuguesos i francesos. Els llocs on més es produïa eren les platges, a més de piscines, centres comercials, parcs d’atraccions i hotels.
Quant a com els van buscar, el 75% van respondre que havien demanat ajuda a altres amics o familiars, en un 49% a desconeguts i només en el 12% dels casos havien alertat la policia. El 48% dels que no van trucar a emergències van explicar que es devia a la “vergonya” de comunicar-ho.
Claus per no perdre’ls
Fa anys que els experts alerten sobre la “síndrome del nen perdut” i la necessitat d’establir claus per evitar-ho:
- Fer una xerrada sobre seguretat triant un punt de reunió visible i reconeixible per al menor.
- Que aprengui el seu nom i cognoms tot i que sigui molt petit. És informació molt útil per als socorristes ja que solen trobar-los presos de la por.
- Memoritzar el camí de la platja a casa.
- No perdre el contacte visual.
Com actuar davant de l’emergència
Cada temporada, la Creu Roja registra unes 2.000 desaparicions. ¿Què cal fer si perdem de vista el nen?
- Recórrer a l’equip de salvament per donar indicacions sobre el menor: nom, edat, roba, característiques i qualsevol detall que pugui ser útil. És el mateix procediment que si trobem un nen perdut.
- Un familiar s’ha de quedar al costat de la tovallola per si el nen recorda la manera de tornar.
- Buscar el menor en direcció de l’onatge primer i en direcció contrària al vent després, ja que inconscientment busquen el contacte de la brisa perquè redueix l’ansietat.
- Trucar a emergències. El protocol estableix l’acció dels socorristes primer, que adverteixen els pares per megafonia. Si en una hora no s’han trobat, s’avisa els serveis d’emergències. Normalment aleshores ja ha aparegut.
En els últims anys han proliferat els aparells tecnològics que pretenen facilitar aquesta recerca. A través de braçalets, ‘apps’, dispositius electrònics o codis QR que es troben fàcilment a les pàgines de compra d’Internet, nombrosos pares han decidit fer aquest pas que ajuda en una hipotètica pèrdua.
D’altres són més enginyosos. El mes de gener passat, en un vídeo viral a Instagram, es va mostrar un mecanisme que cada vegada s’utilitza més. Van pujar la nena a coll mentre la resta de la gent al seu voltant aplaudia per fer soroll. Així van trobar la seva mare, que es va fondre en una abraçada amb ella entre llàgrimes.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»