EL MERCAT MOU 230.000 MILIONS ANUALS

Croada contra les col·leccions de moda islàmica

França critica que marques com a H&M, Dolce & Gabbana i Marks & Spencer llueixin als seus aparadors col·leccions que tapen el cos de la dona

Una de les peces més controvertides, el burquini, que només mostra la cara, els peus i les mans, ja està disponible 'on line'

modelohm

modelohm

4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La capital de la moda està revolucionada després de la difusió de codis islàmics en diverses marques de roba femenina (d'alta costura i 'low cost'). Si a principis d'any Dolce & Gabbana, tradicionalment inspirada en la sensualitat de la dona italiana, va ser la primera gran marca occidental a abordar el mercat musulmà (que mou 230.000 milions d'euros anuals) amb una col·lecció amb vels, túniques i faldilles fins als turmells, ara també s'hi ha apuntat el gegant suec H&M de moda accessible amb una campanya de dones velades.

No són els únics exemples d'aquesta tendència, que, en realitat, només certifica la tendència capitalista a ocupar qualsevol veta de mercat vacant. També la firma de roba japonesa Uniqlo ha anunciat que aquest mateix mes començarà a vendre conjunts amb hijab (vel islàmic) a les seves botigues de Londres. A la mateixa ciutat, la cadena Marks & Spencer ha llançat el burquini, un vestit de bany integral que només deixa a la vista la cara, els peus i les mans.

"NI BANAL NI ANODÍ"

Davant aquesta profusió de llançaments, aquesta mateixa setmana la ministra francesa del Dret de la DonaLaurence Rossignol, ha qualificat "d'irresponsables" les empreses que aposten per aquesta estratègia. "No es pot admetre com a banal o anodí que aquestes grans marques inverteixin en aquest mercat", ha dit la socialista al canal RMC.

I és que el debat públic a França al voltant de les variants islàmiques de la moda arriba en un moment sensible, després dels recents atemptats gihadistes de Brussel·les i, abans, de París. Les opinions sobre si els aparadors europeus han de mostrar peces que tapen el cos de la dona són de tota mena. Això no és nou als carrers i als organismes públics, però ara, sí, a les vitrines de les botigues de París i Londres amb l'objectiu de captar nous consumidors.

CONTROL DEL COS DE LA DONA

Però ha sigut la campanya de publicitat de H&M amb fotos de models lluint el vel islàmic i amb l'eslògan 'No hi ha regles en la moda' la que ha fet vessar el got del Govern francès, sota l'argument que s'incita a un "control social sobre el cos de les dones".

"El meu paper és el d'ajudar aquestes dones que volen resistir a la influència salafista en alguns barris", ha comentat la ministra Rossignol. Al seu parer, no es pot dissociar "la roba i la forma de vida". "Quan les marques inverteixen en el mercat de la vestimenta islàmica perquè els resulta lucratiu, es col·loquen en retirada respecte a la seva responsabilitat social i, des d'un cert punt de vista, promocionen aquesta reclusió del cos de les dones", diu.

COMUNICAT DE H&M

H&M, és clar, ha respost: "Les nostres col·leccions permeten que cadascú vesteixi la seva personalitat, però no animen a triar una forma de vida en particular". El setembre passat, la firma va llançar una campanya de conscienciació del reciclatge de roba amb una model musulmana de 17 anys, Mariah Idrissi. Era la primera musulmana amb hijab que encapçalava un anunci de la cadena sueca.

MERCAT MILIONARI

Diuen els experts que la tendència per ocupar aquesta veta de mercat seguirà imparable, que en tres anys el mercat de la moda musulmana s'acostarà als 500.000 milions d'euros. Un pastís que les marques no es volen perdre.

En declaracions a 'Le Parisien', el sociòleg Frédéric Monneyron ha subratllat que des dels anys 70 les grans firmes exploren el mercat del Pròxim Orient i adapten a discreció les seves col·leccions.

MODISTES ESCANDALITZATS

Un dels pocs dissenyadors que s'han mullat en aquest assumpte espinós -moda, negoci i confessió- és Pierre Bergé, de 85 anys, i exparella del desaparegut Yves Saint Laurent: "Estic escandalitzat. Jo, que durant 40 anys vaig estar al costat de Saint Laurent, sempre he cregut que la moda existia per embellir les dones, per donar-los llibertat i, en tot cas, no per ser còmplice d'aquesta dictadura imposada que fa que s'amagui la dona". Segons la seva opinió, és lamentable que les marques es prestin a aquest joc només per raons pecuniàries. "Crec que les conviccions han d'anar al davant dels diners. No perquè hi hagi dones obligades pels seus marits a vestir-se així se les ha d'animar a fer-ho. Se'ls ha d'ensenyar a desvestir-se, a alliberar-se", defensa.

Notícies relacionades

A la dissenyadora Agnès B. també li sembla "obscè" aprofitar-se d'un àmbit que "no és anodí per a la imatge de la dona". "Fer aquesta mena de vestimenta va més enllà del consum o de la moda. És tocar la política i la religió", a declarat a 'Le Parisien'.

DURA CRÍTICA EN FORMA D'HUMOR

Per la seva part, el caricaturista de 'Le Monde' Plantu, el mateix que va firmar un dels icònics dibuixos després dels atemptats de Brussel·les ha publicat a Twitter una vinyeta amb dues dones lluint roba islàmica i un faixí amb cartutxos de dinamita. "¿Quan hi haurà un cinturó explosiu?", es pregunta l'humorista.