PETITS NEGOCIS

Els avantatges d'estar al centre i com aprofitar-los

La ubicació juga un paper determinant en la posició competitiva i en les possibilitats d'èxit i millora

La proximitat amb el públic i el poder tractar-ho cara a cara és la clau perquè un negoci funcioni de manera eficient

comercio-proximidad

comercio-proximidad

4
Es llegeix en minuts
María Torres

Si teniu un negoci ubicat al centre neuràlgic d’una ciutat o poble, o si estàs buscant el lloc més adequat per a un nou projecte, heu de tenir en compte que la ubicació és precisament un factor clau en l’èxit, i per això s’han de considerar algunes qüestions d’interès i, sobretot, trobar l’equilibri entre un espai que no ofegui econòmicament, però que permeti aconseguir els objectius comercials i d’ingressos.

Proximitat, facilitat per a la clientela

Si bé és cert que fa uns anys molts negocis es van traslladar a polígons o a l’extraradi de les ciutats, com a conseqüència de l’alt preu de compra i lloguer al centre, la tendència actual està fent un important gir davant dels indiscutibles avantatges que ofereix estar situat dins de les ciutats.

En aquest tipus de localització, els avantatges se centren en un major trànsit de persones i vehicles, i en la possibilitat de trobar o crear espais més atractius i personalitzats que atreguin l’interès de la clientela.

S’ha de valorar també la facilitat d’accés i que en molts casos el client no necessitarà utilitzar vehicles per arribar al negoci.

Competència, un al·licient

L’existència de competència és en realitat l’altre dels avantatges d'estar al centre urbà, perquè la suma de competidors beneficia tothom, ja que així es conforma un pol d’atracció per a clients, com passa amb la concentració, per exemple, de botigues de roba a la zona cèntrica de moltes poblacions o amb els comerços d’alimentació pròxims a mercats i hipermercats.

Presència de proveïdors

Un altre avantatge d’ubicar-se al centre és la possibilitat de reduir els costos de transport. També pot ser més fàcil aconseguir subministraments i el seu manteniment: electricitat, aigua, internet, telèfon, etc.

Atenció a qüestions específiques

Si es tracta d’una nova implantació, una de les comprovacions a fer prèviament és si l’espai compleix la normativa legal i les mesures de seguretat, si té accessos adequats i si està ben comunicat.

Un altre aspecte a valorar són les reformes precises, si les permet la llei i els costos que suposen.

Tampoc s’ha d’oblidar que determinades activitats tenen una regulació específica com, per exemple, horaris d’obertura de bars o locals de lleure dels centres urbans.

Nova tendència comercial

Les grans empreses ja són conscients dels avantatges que té la ubicació al centre de les ciutats. Firmes com Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Auchan i El Corte Inglés, entre d’altres, aposten per un creixement en la proximitat i la conveniència. Mercadona continua potenciant el seu model de barri.

Els directius del sector estan oferint  batalla per la proximitat, i ja es comprova una proliferació de petits supermercats al centre de les ciutats.

La majoria d’aquestes botigues es caracteritzen per: són formats més petits, amb una oferta adaptada i un horari ampliat.

El format es dirigeix a un client urbà, que valora molt el seu temps, i està interessat a fer compres ocasionals o de conveniència. L’estratègia: productes de nova demanda, assortiment curt i productes locals.

Potenciar els punts forts

En aquest moment de canvi de tendències, donat que el mercat s’està recuperant i els consumidors s’animen a comprar, és possible treure avantatge de les fortaleses dels negocis ubicats al centre de les ciutats:

1.- Malgrat que ja tingui un bon nivell de professionalitat i sàpiga prestar el millor servei al client, és necessari reciclar-se. La raó és que la manera de comprar dels consumidors canvia, i per això convé dominar les noves tecnologies i utilitzar-les amb facilitat.

2.- Molts negocis del centre viuen gràcies a una clientela de barri o a persones que treballen a prop d’aquests comerços. En les campanyes de promoció és una bona política que els comerços de proximitat incloguin el concepte de proximitat, ja que és molt valorat pel consumidor actual.

3.-El negoci urbà està habituat a oferir un tracte personalitzat, de confiança i amb capacitat d’adaptar-se a necessitats del client. És important escoltar el consumidor per obtenir una informació valuosa que permetrà millorar, corregir debilitats i oferir el que realment necessita.

4.- Per conservar la clientela fixa i atreure’n de nova, és necessari practicar una política d’ofertes de manera habitual, presentant accions que diferenciïn de la competència.

5.- En definitiva, per treure el màxim partit dels punts forts de ser petit i pròxim és necessaro atendre aspectes com la confiança i la seguretat, que són les principals raons per les quals gran part dels consumidors prefereixen els negocis locals.

Recomanacions

1.-Ser present a les xarxes socials, apostant per les més generalistes  com Twitter,  Facebook i Instagram i actualitzant les novetats.

2.-’Flyers’ i publicitat impresa: La bustiada continua funcionant bé si l’àmbit d’influència se circumscriu a diversos carrers o fins i tot un barri sencer. Una bona idea és imprimir publicitat en fullets i repartir-los. Per a nous negocis, la bustiada donarà a conèixer el nou servei, les seves activitats i els aspecte diferencials amb la competència.

Notícies relacionades

3.-Si hi ha publicacions locals, pot ser un bon recurs. És necessari valorar-ho i no deixar de provar aquesta opció.

4.-Si s’està ubicat en zona de passada, s’ha d’aprofitar l’aparador  per enviar un missatge clar i suggeridor a la clientela.

Temes:

Empreses