La tornada a casa

Llums i ombres del Bernabéu

El Reial Madrid porta gastats 1.347 milions d’euros en una reforma faraònica que li ha permès incrementar els seus ingressos per socis i estadi en un 130% en sis anys. La pressió veïnal i la justícia han frustrat dues grans vies de negoci: concerts i aparcaments.

Les queixes pel soroll fan que el sostre retràctil amb s’obri poc, cosa que afecta la gespa

El club treu rèdit de les llotges vip, de cinc restaurants i del nou mercat gastronòmic

Llums i ombres del Bernabéu

AFP7 vía Europa Press

3
Es llegeix en minuts
Sergio R. Viñas

L’informe de gestió que Florentino Pérez ha facilitat als seus socis compromissaris recull una previsió d’ingressos de 402 milions d’euros pels conceptes "soci i estadi" per a aquesta temporada, després de tancar la passada en 326. En la 2018-19, l’última amb el vell Bernabéu funcionant a ple rendiment, aquest mateix concepte li va reportar al club blanc 173 milions d’euros.

No tot aquest increment del 130% en sis anys és imputable a la reforma de l’estadi de la Castellana –el club calcula el creixement en la temporada 2024-25 en un 70%, uns 120 milions–, però la dada serveix per explicar com el nou Bernabéu ha multiplicat la seva capacitat de generació d’ingressos per a un Reial Madrid que presentarà aquest diumenge la previsió d’ingressos més gran de la història del futbol mundial: 1.248 milions d’euros.

Quan Florentino Pérez va anunciar el projecte definitiu de reforma, el setembre del 2018, va vaticinar un increment d’ingressos de 150 milions anuals, xifra que es pot quedar fins i tot curta aquesta campanya. És clar que també va xifrar el cost de les obres en 525 milions d’euros i el desemborsament total, a falta encara d’algunes intervencions, arriba als 1.347 milions, un sobrecost del 150% respecte a la quantitat anunciada en primer terme.

Ubicació privilegiada

Actualment, el Reial Madrid té un fàbrica d’esdeveniments com no n’hi ha cap altre a Europa –almenys, fins que es completi el Camp Nou, amb el qual comparteix moltes característiques–, per la seva capacitat, modernitat, versatilitat i, com a gran marca diferencial respecte a altres recintes, començant pel Metropolitano, per la seva privilegiada ubicació al centre de la capital.

La recent visita de l’NFL al Madrid, per la qual el club blanc ha filtrat que va ingressar 10 milions d’euros, constata l’atractiu d’un recinte pensat per ser un colossal centre d’esdeveniments i serveis on, de vegades, es juga a futbol. Un canvi de paradigma en la indústria de l’esport, en què l’estadi deixa de ser un temple consagrat a la pràctica del futbol.

La pandèmia va evitar al Madrid el maldecap d’haver de compatibilitzar les obres amb l’activitat esportiva, però també va impactar en l’altíssim sobrecost de l’estadi, finançat principalment a crèdit, que va generar un enorme passiu (1.170 milions en crèdits a un tipus mitjà del 3,2% ja íntegrament disposats) que Florentino Pérez vol abordar donant entrada als inversors externs al negoci de l’entitat.

Amb el que potser no comptava el totpoderós president del Reial Madrid era amb les traves que trobaria en la justícia i en els veïns de Chamartín. La celebració de concerts, els ingressos dels quals serien de l’1% del total de l’entitat –uns 12 milions anuals–, segons va verbalitzar Florentino Pérez, està paralitzada des de fa més d’un any a expenses que el club trobi una solució acústica per no incomplir la normativa municipal de soroll. Els rumors són que el procés està ja en la fase final, però encara no hi ha fumata blanca.

Una altra de les vies de negoci frustrada és la dels aparcaments en l’entorn de l’estadi. El Reial Madrid va guanyar la licitació de l’Ajuntament, però la justícia, encoratjada també pels veïns, ja ha revocat dues vegades aquesta adjudicació, i l’ha considerat nul·la. Passa que el club ja havia gastat 23 milions en un projecte que no pot culminar i que manté l’esplanada que envolta el Bernabéu encara en obres, paralitzades des de fa més d’un any i sense un futur clar.

Als jutjats, a l’espera de sentència, també es troba l’anomenat Sky Bar, la superllotja vip de l’estadi. El Reial Madrid la va adjudicar a una empresa, Anastia Gourmet, que mai el va arribar a obrir i que va deixar factures impagades que el mateix club ha hagut d’assumir. L’adjudicatari, al seu torn, acusa l’entitat de no facilitar-li l’accés en temps i forma, i de forçar el seu col·lapse econòmic.

Llotges, esdeveniments…

Notícies relacionades

El que sí que funciona ja a ple rendiment són altres lucratives vies de negoci com per exemple les llotges vip, la botiga oficial, el tour turístic, la celebració d’esdeveniments corporatius, cinc restaurants i l’espectacular mercat gastronòmic obert la setmana passada, el Bernabéu Market.

Tot això en un recinte ja sempre indoor, ja que el sostre retràctil amb prou feines s’obre. No ho fa mai en els partits que juga el Reial Madrid, principalment per evitar més queixes sobre el soroll, sobre una gespa que en els últims mesos ha presentat un molt mal aspecte i que està sent substituïda ara, després del partit de l’NFL de diumenge passat, aprofitant que el Madrid no torna a jugar a casa fins al 7 de desembre.