"S’ha investigat poc un recurs nutricional tan potent i abundant com són les algues"

Una fórmula de magdalenes sense ou o una nova suplementació amb proteïnes són alguns dels desenvolupaments de Poseidona

María Cermeño, cofundadora de Poseidona, analiza unas algas junto al mar.

María Cermeño, cofundadora de Poseidona, analiza unas algas junto al mar.

2
Es llegeix en minuts
Alberto G. Reina

Cada vegada més empreses a Catalunya situen la sostenibilitat al centre de la seva estratègia, incorporant pràctiques responsables en els seus processos i millorant la seva competitivitat. Per reconèixer aquest esforç, BBVA entrega el Premi a la Sostenibilitat Empresarial i ofereix a les companyies suport expert i solucions de finançament que faciliten la transició cap a models de negoci més sostenibles i inclusius. Aquesta col·laboració resulta clau, ja que no només impulsa l’economia local, sinó que també contribueix als objectius globals de desenvolupament sostenible i al creixement econòmic.

¿Com resumiria l’activitat de Poseidona?

Convertim algues invasores i de descart industrial en ingredients sostenibles i saludables, resolent alhora un problema ambiental i una necessitat del mercat alimentari.

La proposta de convertir algues en proteïna i ingredients de valor per a sectors de l’alimentació, la cosmètica o la nutracèutica és molt innovadora. ¿Com va sorgir la idea?

Després de molts anys desenvolupant productes alternatius a la proteïna animal i explorant tota mena de proteïnes, ens vam adonar que en la manufactura d’aquest tipus d’additius (agar-agar, carragenat, alginat) es perd el 80% de l’alga original. I en aquesta hi sol haver una quantitat significativa de proteïna, molt interessant des del punt de vista nutricional.

A l’estirar el fil va aparèixer la possibilitat de desenvolupar altres productes a partir d’aquestes algues de descart. A això s’hi ha d’afegir el fet que les dues fundadores vivim a prop del mar i que, per tant, ens estàvem adonant de la problemàtica que suposen les algues invasores en els ecosistemes marins, i del gran potencial nutricional que tenen. En conseqüència, era lògic pensar en el seu ús per a l’alimentació humana, que al seu torn representa un benefici per a la salut del mar.

¿Quin tipus de productes produïu?

Tenim una fórmula de magdalenes sense ou, amb el nostre primer extracte d’alga vermella, que permet espumació i textura esponjosa després d’enfornar. Es tracta d’una solució amb etiqueta neta, ja que no té additius. Aconseguim treure un al·lergogen i, a més, reduir el cost d’un producte que estava presentant problemes per la pujada de preu de l’ou en els últims anys.

Un altre exemple: actualment hi ha una tendència clara cap a la suplementació en proteïna. Doncs nosaltres tenim una proteïna súper interessant i innovadora a punt de sortir a escena. Un producte que pot substituir proteïnes no sostenibles com les d’origen animal i ampliar l’oferta de proteïna vegetal, millorant també en matèria de biodiversitat i reducció d’impacte.

¿Per què el vostre projecte té un caràcter innovador?

En primer lloc, per prestar atenció a la infinitat de recursos que ofereix el nostre gran gegant oblidat: el mar. Durant anys hem centrat els nostres esforços en la pesca, de vegades sense considerar del tot el seu impacte, mentre que recursos com les algues, igual de nutritius i abundants, han rebut poca atenció. Nosaltres apostem per fer bé les coses des del primer moment, respectant el medi i sent acurades i sostenibles, amb una mirada a llarg termini.

També són únics els nostres processos patentats amb la combinació de biotecnologia i circularitat, junt amb una mentalitat i forma de fer que convida a construir aliances amb altres empreses i socis.

Notícies relacionades

¿Què representa per a la seva empresa ser finalista en aquests premis?

Tot reconeixement ens empeny cap endavant. Tenir l’honor de ser finalistes juntament amb aquests companys en la missió prosostenibilitat ens enforteix i ens reafirma en la nostra causa cap a una alimentació sana i sostenible.

Temes:

BBVA Nutrició