La vida entre Andorra i Girona de l’Israel

Com la majoria dels equips, el que ha desencadenat les protestes propalestines durant la Vuelta té la majoria de corredors establerts al petit país pirinenc.

La vida entre Andorra i Girona de l’Israel
4
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

Almenys 12 dels 30 corredors que figuren en la plantilla de l’Israel Premier Tech viuen a Andorra, principalment a la parròquia de la Massana, com bona part dels quasi 150 professionals que s’han establert al petit país del Pirineu.

El conjunt israelià, la participació del qual en la recent Vuelta va ocasionar una onada de protestes que van acabar amb la cancel·lació de l’etapa de Madraneu –milers de manifestants van omplir la ruta de banderes palestines en protesta pel genocidi a Gaza– manté la seva base central en una nau industrial de la localitat gironina de Vilablareix, un polígon tocant a Girona. És allà on guarda el seu parc automobilístic quan no estan en competició, com els camions mecànics, autobusos, furgonetes, cotxes, bicicletes i recanvis.

Els ciclistes no tenen per què viure a Girona, ni entrenar pels voltants de la ciutat. Només dos corredors de l’equip tenen la seva residència a Girona, tot i que alguns passen més d’una temporada a la ciutat, com el nord-americà Matthew Riccitello, que va guanyar la classificació dels menors de 25 anys de la Vuelta, recompensada amb el mallot blanc, i que la temporada que ve correrà amb el Decathlon francès.

La globalització

L’Israel Premier Tech, per cert, té el problema que de moment no disposa de prou corredors per a la temporada vinent, uns 17, segons Eurosport, tot i que segueix amb les negociacions per aconseguir diverses renovacions, tot i que encara no se sap si hi ha ciclistes que no vulguin formar part d’aquest equip a causa del rebuig general que provoca en moltes carreres, a part de la Vuelta. El velocista eritreu Biniam Girmay és el principal objectiu, ja que el 2026 l’equip perdrà la seva millor referència, el canadenc Derek Gee, que viu a Canillo (Andorra), guanyador de l’O Gran Camiño gallec, quart del Giro i que correrà l’any que ve amb l’Ineos britànic.

La globalització del ciclisme, similar a la que afecta el futbol, fa que molts esportistes es moguin d’equip en equip cada temporada, per això els canvis són habituals. En canvi, aquest no és el cas de les residències de ciclistes, ja que la majoria de corredors, tant de l’Israel Premier Tech com d’altres equips punters, han decidit instal·lar-se a Andorra per una tributació que amb prou feines supera el 10% del salari brut que guanyen i perquè les vivendes, malgrat ser cares, són molt més barates que a Mònaco, que fins a mitjans de la dècada passada era el lloc que triava bona part del pilot mundial.

Chris Froome (quatre Tours en el seu historial), que es recupera de l’accident que va patir a principis de mes en un entrenament, i el kazakh Alexey Lutsenko són els dos únics corredors de l’Israel Premier Tech que estan establerts a Mònaco, un país que s’està quedant sense corredors professionals, tot i que alguns, com Tadej Pogacar, Primoz Roglic o Egan Bernal, encara hi viuen.

La Massana és la principal parròquia –així es denominen a les localitats a Andorra– on s’allotja la majoria de ciclistes professionals i també alguns pilots de motociclisme. Dels 12 corredors de l’Israel, almenys cinc tenen allà fixada la residència. D’altres es reparteixen entre Canillo, el Tarter i Arinsal, tot i que, a causa de la protecció de dades –que també impera a Andorra i, per tant, els ciclistes no tenen l’obligació de comunicar el lloc exacte on han comprat o llogat una vivenda–, és impossible detallar el lloc on viuen.

El Govern andorrà atorga la residència als corredors professionals sense aparents problemes. Han d’entregar una fiança que ronda els 50.000 euros (10.000 més si inclouen la seva parella) i demostrar que tenen guanys i assegurança mèdica.

Els equips professionals ja disposen a Andorra d’una petita estructura de cotxes, taller mecànic i de fisioteràpia per auxiliar els corredors. Els de l’Israel Premier Tech no són l’excepció i solen entrenar en grup o en solitari, principalment per la carretera que va fins al cim d’Envalira, passant per Canillo, el Tarter i Soldeu, o bé cap a Pal, Arinsal o Arcalís. A causa de les petites dimensions del país tampoc hi ha gaire més llocs a escollir.

Amb el mallot de competició

Els entrenaments en pla els realitzen travessant la frontera del riu Runer, la que comunica amb la Seu d’Urgell. Des de la capital de l’Alt Urgell agafen la carretera cap a Puigcerdà o bé es decideixen a pedalar camí d’Organyà.

Una cafeteria de la Massana sol ser el lloc de reunió de molts corredors professionals, inclosos els de l’Israel Premier Tech, a mig camí de l’entrenament o a l’acabar. És habitual trobar-los en grup (moltes vegades perquè han coincidit per casualitat), tot i estar format per corredors de diferents equips.

Notícies relacionades

Els ciclistes de l’Israel, com la resta dels que habiten a Andorra, entrenen sempre amb la roba de competició i amb el nom dels seus patrocinadors. Amb prou feines es veu el nom del país al qual pertanyen, ja que només figura al pit del mallot, abans que la direcció de l’equip decidís treure’l durant la Vuelta per la pressió social a la protesta propalestina. Tampoc figura des del 2024 en el parc automobilístic de l’únic equip professional que sempre disposa de protecció policial a les carreres en les quals entrena.

Fins a final de temporada l’Israel Premier-Tech té anunciada la presència en 14 proves, principalment a Bèlgica i a Itàlia, tot i que no acudirà al Giro de la Llombardia, l’últim monument de l’any. En canvi, sí que figura inscrit en la París-Tours, organitzada per l’ASO (Amaury Sport Organisation), propietària del Tour, que se celebra el 12 d’octubre.