Receptes econòmiques per superar la ‘síndrome dels cinc minuts’

Jaume Guardiola, Anna Garriga i Genís Roca assenyalen que la sostenibilitat del Barça passa per una millor gestió i per generar noves vies d’ingressos

«Hi ha potencial per no estar en una situació d’urgència permanent», va voler destacar Guardiola

Receptes econòmiques per superar la ‘síndrome dels cinc minuts’
2
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

"Hi ha potencial per no estar en una situació permanent d’urgència, que tot es fa a cinc minuts de la catàstrofe". Són paraules de Jaume Guardiola, expresident del Cercle d’Economia, que resumeixen la taula celebrada ahir en el Fòrum Suma Barça per valorar la situació econòmica del Barça. Juntament amb el veterà financer hi van participar la professora d’Anàlisi Econòmica de la Universitat de Girona Anna Garriga i l’expert en transformació digital Genís Roca.

¿D’on és procedent aquesta permanent sensació de precarietat? Garriga va ser clara al recordar que el club fa temporades que està amb un fons de maniobra "cada vegada menys negatiu però que hauria de ser positiu" i un patrimoni net també negatiu, amb deutes que superen el valor dels actius.

Els socis, un valuós actiu

Guardiola, també exconseller delegat del Banc Sabadell, es va mostrar convençut que malgrat la situació actual existeix una sortida: "El fet que aquest sigui un club de socis és un actiu valuosíssim pel qual cal apostar i cal defensar-lo; amb una bona governança aquest club té possibilitats de sobreviure com a entitat dels socis". Els tres ponents, en un acte presentat pel director d’EL PERIÓDICO, Albert Sáez, van assenyalar en la mateixa direcció: cal millorar la gestió i augmentar els ingressos.

¿Com fer-ho? Les propostes van ser diverses, començant per les de Garriga, que va titllar d’"agosarades". L’economista va demanar un "canvi de paradigma" per augmentar els ingressos a mitjà termini i entre altres plantejaments va demanar que el futbol femení, "clarament a l’alça", es valori no pel que val avui, sinó pel que valdrà en uns anys. També va assenyalar que la Fundació del Barça és "una gran oblidada" en un món en què, va dir, "cal monetitzar els valors" que van associats al club i que fan que el Barça tingui milions de fans. En la mateixa línia, Garriga va demanar "capitalitzar La Masia" i també que el Barça tingui "executius ben pagats".

Una "enorme" base de dades

Genís Roca, per la seva banda, va analitzar el potencial del món digital per generar ingressos i va apuntar que internet ha passat de l’audiència a les dades i de la gratuïtat als serveis de subscripció, insistint que en la "personalització" de la relació entre clubs i seguidors "hi ha molts diners". Per a això, va dir Roca, el Barça necessitaria una enorme base de dades. "I no la de socis, que numèricament és irrellevant; no tenim una base de dades de 20 milions de seguidors, però és que la vull de 200 milions", va explicar.

Roca també va incloure entre les seves fórmules "una mala notícia per als abonats", proposant una pujada de preus per veure el Barça en directe: "El consum compartit té molt valor, l’experiència més prèmium que hi ha és anar acompanyat al camp".

Notícies relacionades

Guardiola va lamentar que la "descapitalització de talent en el club en els últims cinc anys és espectacular", tot i que es va mostrar convençut que amb una millor gestió el club pot recuperar el bon camí econòmic.

L’acte va acabar fent bones les paraules d’Albert Sáez, director d’EL PERIÓDICO, quan va trobar una altra prova del més que un club: "Prensa Ibérica organitza 900 actes com aquest cada any, i no passa mai que la gent estigui quatre hores asseguda i que al final de l’última taula hi hagi la mateixa gent que al principi".