Espanya deixa escapar l’or de l’Eurobasket
La selecció femenina guanyava de 12 punts a falta de 3 minuts, però un desenllaç tràgic permet a Bèlgica reeditar el títol continental.

"Alba Torrens diu que el destí està escrit i que alguna cosa bona passarà. I si ella, que està mig boja, ho diu, se l’haurà de seguir", va comentar l’alera Andrea Vilaró abans de la final. Alba Torrens és la veterana, la capitana, la corretja que enllaça el passat i el present i, d’alguna manera, l’ànima de la selecció femenina de bàsquet tot i fallar com a oracle. No va aconseguir proclamar-se ahir campió de l’Eurobasket, derrotada amargament per Bèlgica en una final a Grècia que tenia guanyada (65-67), però va anunciar que una nova generació està pràcticament preparada per als desafiaments més ambiciosos.
Se suposava que era un campionat de transició, de regar les joves perquè arribessin madures als Jocs Olímpics del 2028. No ha necessitat esperar tant temps aquesta col·lecció de jugadores descarades i de talent precoç que dirigeix Miguel Méndez. La seva voracitat no accepta terminis llargs. I tot i que l’accident a la final els courà, van demostrar al llarg del campionat que formen un bloc capaç d’heretar l’esperit dels equips campions el 1993, 2013, 2017 i 2019.
Una remuntada increïble
Les jugadores espanyoles lamentaran al llarg dels pròxims dies la manera de perdre. Va ser un desenllaç tràgic. Guanyaven de 12 punts a falta de tres minuts (65-53). Les belgues van erosionar de mica en mica el desavantatge. A l’últim minut es va entrar amb Espanya encara amb sis punts per davant. Però en la gestió de les possessions decisives es va advertir per primera vegada en el torneig certa immaduresa, coronada amb una pèrdua fatal a falta de set segons i un punt a dalt encara al marcador. El parcial de 14-0 final va resultar estrepitós.
En qualsevol cas, les Awa Fam (un prodigi de 19 anys), Raquel Carrera (23), Helena Pueyo (24) i fins i tot l’absent Iyana Martín (19) van proclamar estar preparades per agafar el relleu de les Laia Palau, Anna Cruz i Marta Xargay molt abans del previst. A Grècia han atrapat el futur amb la impaciència pròpia de les que se senten a punt dels més alts desafiaments de l’esport. La seva irrupció ha sigut brutal malgrat haver de conformar-se amb la plata. La cinquena corona encara no està a la vitrina, però no fa pinta que hagi de trigar. Vuit de les dotze jugadores són medallistes per primera vegada.
Bèlgica va derrotar Espanya a la final del 2023, també en els quarts de final dels Jocs Olímpics de París i ahir va prolongar el berenar de la mà, sobretot, d’Emma Meesseman, l’ala pivot d’1,93, l’epicentre de l’equip.
Amb un dèficit auditiu del 50% que l’obliga a estar atenta als llavis dels entrenadors, Meesseman ha arrossegat les belgues als seus millors èxits, com els bronzes del 2017 i el 2021 i els ors del 2023 i ara el 2025. Un altre títol més a un currículum per presumir, en el qual s’inclouen sis Eurolligues i un títol de la WNBA.
Notícies relacionadesA ella es va agafar Bèlgica per esgarrapar el desavantatge fins al triomf definitiu i aconseguir la mare de totes les remuntades, com de seguida reflectia la web oficial de l’Eurobasket. Les espanyoles no es podien creure la seva desgràcia. Les mans se’ls van anar al cap, al clatell, se’ls van doblegar les cames, se’ls va tensar el rostre. Com de bé que havien jugat el 90% del partit i…
El destí que els espera en el futur immediat ve indubtablement tintat de colors, però la desgraciada gestió dels tres minuts finals la recordaran molt temps. Deixarà marca, la que sempre deixen les derrotes imprevistes, quan un pot sentir la copa a les mans i de sobte s’esvaneix. Però finalment, paït el mal trago, queda la prometedora sensació que el futur del bàsquet femení espanyol ja és aquí i que els confetis daurats no trigaran a ploure sobre la seva cabellera.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Protesta Joves extutelats imploren a Drets Socials que no els faci tornar ajudes
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- Aquest dilluns L’onada de calor activa avisos per altes temperatures a tot Espanya i eleva a vermell el llindar de risc per la salut